Vitamina C – beneficii, doze recomandate si contraindicatii

prim plan cu un pahar de limonada pe marginea caruia e o lamaie si langa se afla o lamaie intreaga in partea dreapta si o portocala taiata pe jumatate in partea stand - reprezentare a Vitaminei C in limonada

Articol updatat in 22.10.2019
Vitamina C, unul dintre nutrientii cei mai eficienti de care organismul are nevoie pentru a functiona in parametrii normali, protejeaza organismului de mai multe afectiuni si are puterea de a preveni aparitia mai multor boli grave. Pentru ca imbunatateste imunitarea organismului, vitamina C este esentiala in consumul zilnic. 

Despre vitamina C de-a lungul timpului
Efectele Vitaminei C
Beneficiile vitaminei C
Alimente bogate in vitamina C
Doze recomandate
Supradoza de vitamina C
Deficitul de vitamina C

Despre vitamina C de-a lungul timpului

Vitamina C a fost izolata pentru prima data in 1928 si 1933, de o echipa formata din cercetatorii machiari Joseph Svirbely si Albert Szent-Gyorgy si, in mod independent, de americanul Charles Glen King. Ei au aratat ca vitamina C este acidul ascorbic. In anul 1937, Gyorgy a primit premiul Nobel pentru Medicina datorita activitatii sale.

Conceptul de vitamine ca elemente esentiale pentru sanatatea oamenilor fusese introdus inca din anul 1912 de catre omul de stiinta polonez Casimir Funk, care a studiat bolile de deficienta.

In trecut, una dintre cele mai frecvente boli intalnite in randul marinarilor si navigatorilor era scorbutul, boala care apare din cauza unui aport insuficient de Vitamina C si care se manifesta prin formarea unor pete pe piele, gingii moi si sangerari.

In prezent, vitamina C nu mai este recomandata doar pentru a trata si preveni scorbutul, ci si pentru imbunatatirea sistemului imunitar, impotriva gripei si racelii, dar si ca supliment alimentar, cu scopul de a proteja organismul de mai multe afectiuni.

imagine a unei femei imbracata in negru care ridica piciorul intr-o pozitie de kick pe un fundal maro industrialCunoscuta in special pentru capacitatea de a intari sistemul imunitar, vitamina C poate reduce severitatea anumitor simptome, poate fi un antihistaminic natural si chiar poate reprezenta tratamentul in cazul mai multor alergii diferite.

Efectele Vitaminei C

Organismul uman isi procura vitamina C din alimentatie, dar si din suplimentele nutritive. Pe langa beneficiile multiple, un consum regulat de vitamina C are numeroase efecte pozitive la nivelul pielii, prin stimularea productiei de colagen, dar si la nivelul intregului organism.

imagine a unei femei blonde rujata cu rosu care zambeste iar in spatele ei se observa un tablou abstract cu rama neagraEste un antioxidant puternic la nivelul organismului, care poate lupta direct impotriva radicalilor liberi, factori care duc la imbatranirea pielii si la aparitia bolilor cardiovasculare.

Vitamina C este principalul remediu impotriva stresului psihic si fizic si are efecte deosebite mai ales daca este luata in combinatie cu complexul de vitamine B.

Ajuta la eliberarea cailor respiratorii. Vitamina C poate reduce riscul aparitiei bronhoconstrictiei, afectiune ce poate provoca tuse si respiratie ingreunata. Un produs recomandat in caz de raceala este Gripovit Max C.

cutie de vitamina c pe care scrie gripovit max c si care are o imagine in coltul drept jos cu o persoana ce tine deasupra capului o umbrela de culoare auriu

Lupta impotriva bolilor neorologice
. Prezenta Vitaminei C in organism poate ameliora bolile neurologice, fiind utila in cazul formelor usoare de dementa aparute ca urmare a unui nivel scazut de vitamina C, betacaroten si licopen din sange. Produsul recomandat este Vitamina C din macese.

Ajuta la dilatarea vaselor de sange. Vitamina C are rol antioxidant, fapt care duce la eliminarea radicalilor liberi direct raspunzatori pentru procesul de imbatranire.

Lupta impotriva cancerului. Un consum regulat de vitamina  C poate scadea riscul aparitiei cancerului, mai ales la nivelul plamanilor, gatului, corzilor vocale, esofagului si colonului.

flacon maro cu capac maro de vitamina c pe care scrie vitamina c din macese


Reglează nivelul glicemiei.
Vitamina C este recomandata si persoanelor care sufera de diabet, deoarece acceleaza sistemul de procesare a insulinei si glucozei, regland in acest fel nivelul zaharului din sange.

Are efect reparator. Vitamina C are un rol important si in refacerea tesuturilor pielii, deoarece stimuleaza productia de colagen. Astfel, cicatrizeaza si vindeca mai usor ranile survenite in urma arsurilor, taieturilor sau interventiilor chirurgicale. De asemenea, lotiunile reparatoare care au in compozitie vitamina C sunt si ele recomandate. Produs recomandat: Super vitamina C.

Previne bolile de inima. Vitamina C este un adjuvant natural pentru dilatarea vaselor de sange si are capacitatea de a limita formarea cheagurilor de sange, dar si de a reduce nivelul colesterolului din organism. Astfel ajuta la imbunatatirea circulatiei sangelui si mentin o inima sanatoasa.

flacon de culoare alba cu capac galben cu eticheta alb cu galben si rosu de vitamina c pe care scrie super vitamina c 600 mg

Reduce simptomele artritei
. De regula, artrita apare din cauza colapsului proceselor celulare. In momentul in care productia de colagen are de suferit, Vitamina C are rolul de a stimula colagenul si de a reduce durerile, problemele articulare si inflamatiile.

Reduce tensiunea arteriala. Un consum regulat de Vitamina C pe o perioada indelungata de timp poate reduce tensiunea arteriala, mai ales in cazul pacientilor cu o varsta medie de 60 – 62 de ani.

Previne aparitia cataractei. Deficitul de vitamina C poate duce la cataracta. Un consum regulat poate lupta impotriva cataractei si ajuta la imbunatatirea fluxului sanguin de la nivelul ochilor.

Beneficiile vitaminei C

Iata care sunt cele mai importante beneficii pe care vitamina C le aduce organismului:

  • Intareste imunitatea
  • Are efect antioxidant
  • Scade tensiunea arteriala
  • Ajuta in curele de slabire
  • Scade nivelul de stres
  • Reduce riscul aparitiei cancerului
  • Previne aparitia astmului
  • Cicatrizeaza ranile
  • Stimuleaza productia de colagen
  • Imbunatateste textura pielii
  • Previnea caderea firelor de par si stimuleaza cresterea parului
  • Protejeaza pielea impotriva razelor UV
  • Mentine nivelul de energie
  • Reduce efectele intoxicarii cu plumb.

Alimente bogate in vitamina C

Vitamina C este disponibila sub forma de pastile, comprimate masticabile, pastile efervescente, vitamina C injectabila, vitamina C fiole, iar toate aceste produse pot fi cumparate dintr-un magazin de produse naturiste. Desigur, suplimentele nu trebuie sa inlocuiasca o dieta echilibrata. Exista si o multime de alimente bogate in vitamina C. Iata care sunt legumele si fructele cu o concentratie mare de vitamina C pe care ar trebui sa le incluzi in meniul tau zilnic:

Tabel cu valori nutritive legume si fructeValori nutritive legume si plante tehnice/100g
Click pe imagine pentru a o mari
Valori nutritive fructeValori vitamine legume
Click pe imagine pentru a o mari
Valori nutritive fructeValori nutritive fructe / 100 g
Click pe imagine pentru a o mari
Tabel valori nutritive legumeValori nutritive fructe / 100 g – tabel 2
Click pe imagine pentru a o mari

Doze recomandate

Doza recomandata de vitamine este diferita si variaza in primul rand in functie de varsta. Pentru adulti se recomanda in medie 75-90 de miligrame pe zi, in timp ce pentru copii doza este de aproximativ 45 de miligrame.

Doza zilnica recomandata de vitamina C
Varsta Barbati Femei Sarcina Alaptare
1-3 ani 15 mg 15 mg
4-8 ani 25 mg 25 mg
9-13 ani 45 mg 45 mg
14-18 ani 75 mg 65 mg 80 mg 115 mg
19+ ani 90 mg 75 mg 85 mg 120 mg
Fumatori Fumatorii trebuie sa consume cu 35 mg de vitamina C in plus fata de celelalte grupe

Conform studiilor, doza zilnica de 300 mg de vitamina C poate reduce riscul aparitiei bolilor cardiovasculare cu pana la 25% la femei si cu 42% la barbati. De asemenea, o doza zilnica de peste 360 de mg poate reduce riscul unui preinfarct cu pana la 28%.

Supradoza de vitamina C

Fiind una dintre substantele sigure, vitamina C nu prezinta efecte secundare ori reactii adverse daca sunt respectate dozele. Doza zilnica maxima admisa este de 2.000 mg. Daca aceasta doza este depasita, vitamina C poate provoca diaree, greata sau dureri de stomac. De asemenea, un consum peste medie de vitamina C, respectiv supradoza, poate provoca reactii adverse care includ formarea cheagurilor de sange, pietrelor la rinichi sau probleme la nivelul sistemului digestiv.

Cat timp se ia vitamina C? Este bine sa faci pauze intre curele cu vitamina C si sa nu consumi in acelasi timp mai multe tipuri de suplimente si vitamine. Dar vitamina C este o vitamina hidrosolubila, care nu are o toxicitate crescuta, pentru ca sunt eliminate rapid prin urina atunci cand apare o supradoza.

Deficitul de vitamina C

Deficitul de vitamina C apare in momentul in care organismul nu primeste nutrientii de care are nevoie, din cauza unei diete stricte sau a insuficientei alimentare. Lipsa vitaminei C poate afecta productia de colagen, fapt ce poate duce in mod direct la ruperea tesuturilor. De asemenea, una dintre cele mai grele afectiuni la nivelul organismului provocate de lipsa vitaminei C este scorbutul, boala care afecteaza gingiile si duce inclusiv la pierderea dintilor

Lipsa energiei, durerile musculare si articulare, sangerarile nazale, pielea uscata, caderea parului, inflamarea gingiilor, dar si oboseala constanta si starile de slabiciune pe care le simti pot fi provocate de un deficit de vitamina C.

Va dorim multa sanatate!

Sursa studiu clinic:

National Institute Of Health, „Vitamin C” via https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-e/

21 de comentarii la „Vitamina C – beneficii, doze recomandate si contraindicatii”

    1. Bună ziua!

      Desigur, vitamina C se poate achiziționa atât în variantă solubilă, cât și sub formă de comprimate.

    2. Da, vitamina C pulbere se poate dizolva in apa, ceai, suc, supe etc. si apoi bauta. Aveti totusi grija la baut sa nu stea prea mult in contact cu dintii, fiind acida poate ataca smaltul, slabindu-l, in timp.

          1. Bună ziua,

            Vitamina C pulbere se dizolvă în apă sau băutura preferată și se consumă în timpul mesei. Unei persoane ce nu prezintă nicio patologie i se recomandă utilizarea a 4-10 g Vitamina C/ zi, împărțită în 4 doze (1 linguriță are aprox. 4,5 g).

            Pe de altă parte, persoanele bolnave au nevoie de o cantitate înzecită.

            Zi frumoasa!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.