Vitamina C – proprietatii, beneficii, doza recomandata si contraindicatii

Vitamina CVitamina C, unul dintre nutrientii eficienti de care organismul are nevoie, pentru a functiona in parametrii normali, protejeaza organismului de mai multe afectiuni si are puterea de a preveni aparitia mai multor boli precum: boli cardiovasculare, boli prenatale, dar si boli ale ochilor.

Pentru ca imbunatateste vizibil imunitarea organismului, vitamina C este esentiala pentru consumul zilnic, asa ca iata care sunt informatiile pe care trebuie sa le stii:

Cuprins:

Originile vitaminei

Vitamina C in lamaie - limonadaVitamina C este antioxidantul care protejeaza in mod direct organismul de radicalii liberi cu care poate intra in contact, factori ce cauzeaza stresul oxidativ. Stresul este tipul de afectiune care poate produce aparitia arteosclerozei, dar si boli de inima si accidente vasculare cerebrale. Vitamina C a fost descoperita in jurul anului 1912, atunci cand biochimistul Casimir Funk isi dorea sa dezvolte mai mult beneficiile antioxidantului. Folosirea Vitaminei C in scopuri medicinale dateaza inca din secolul XVIII deoarece in trecut una dintre cele mai frecvente boli intalnite in randul marinarilor si navigatorilor era scorbutul, boala care apare din cauza unui aport insuficient de Vitamina C si care se manifesta prin formarea unor pete pe piele, gingii moi si sangerari.

In anul 1937, cercetatorul ungur Albert Szent Gyorgy a primit premiul Nobel pentru medicina si mai ales pentru descoperirea Vitaminei C. Intre anii 1928 si pana in anul 1933 o echipa de mai multi cercetatori, printre care cercetatorul maghiar Joseph L. Svirbely, dar si cercetatorul american Charles Glen Kind au izolat pentru prima data Vitamina C si i-au adus denumirea de acid ascorbic. Acela a fost momentul in care antioxidantul a fost folosit pentru mai multe tipuri de afectiuni si nu decat in tratarea scorbutului. Acela a fost momentul cand Vitamina C a fost recomandata pentru imbunatatirea sistemului imunitar, impotriva gripei si racelii, dar si ca supliment alimentar, cu scopul de a proteja organismul de mai multe afectiuni.

Beneficiile consumului de Vitamina C – doze recomandate

Suc de fructe cu vitamina C

Cunoscuta pentru proprietatile multiple si in special pentru capacitatea de a intari sistemul imunitar, Vitamina C poate reduce severitatea anumitor simptome, poate fi un antihistaminic natural si chiar poate reprezenta tratamentul in cazul mai multor alergii diferite.

Doza recomandata de vitamine este diferita si variaza in primul rand in functie de varsta. Pentru adulti se recomanda o medie de 75-90 de miligrame pe zi, in timp ce, pentru copii o medie de aproximativ 45 de miligrame.

Doza zilnica recomandata de vitamina C
Varsta Barbati Femei Sarcina Alaptare
1-3 ani 15 mg 15 mg
4-8 ani 25 mg 25 mg
9-13 ani 45 mg 45 mg
14-18 ani 75 mg 65 mg 80 mg 115 mg
19+ ani 90 mg 75 mg 85 mg 120 mg
Fumatori Fumatorii trebuie sa consume + 35 mg vitamina C fata de celelalte grupe

Conform studiilor facute de CDC, doza zilnica de 300 mg de Vitamina C poate reduce riscul aparitiei bolilor cardiovasculare cu pana la 25% la femei si cu 42% la barbati. De asemenea, o doza zilnica de peste 360 de mg poate reduce riscul unui preinfarct cu pana la 28%.

Ceai lamaie vitamina C

Beneficiile Vitaminei C

Fructe cu vitamina CStabilim lista cu cele mai importante beneficii pe care Vitamina C le aduce organismului, iar printre cele mai importante sunt:

  • Intareste imunitatea;
  • Are efect antioxidant;
  • Scade hipertensiunea;
  • Ajuta in curele de slabire;
  • Scade nivelul de stres;
  • Reduce riscul aparitiei cancerului;
  • Previne aparitia astmului;
  • Cicatrizeaza ranile;
  • Stimuleaza productia de colagen;
  • Imbunatateste textura pielii;
  • Previnea caderea firelor de par si ajuta la cresterea parului ;
  • Protejeaza pielea impotriva razelor UV;
  • Mentine nivelul de energie;
  • Reduce efectele intoxicarii cu plumb.

Ajuta la eliberarea cailor respiratorii. Vitamina C poate reduce riscul aparitiei bronhoconstrictiei indusa de efortul fizic, afectiune ce poate provoca tuse si respiratie ingreunata.

Lupta impotriva bolilor neorologice. Prezenta Vitaminei C in organism poate reduce agravarea bolilor neurologice, mai exact a formelor usoare de dementa din cauza unui nivel scazut de vitamina C, betacaroten si licopen din sange.

Ajuta la dilatarea vaselor de sange. Vitamina C are rol antioxidant, fapt care duce la eliminarea radicalilor liberi direct raspunzatori pentru procesul de imbatranire.

Lupta impotriva cancerului. Un consum ridicat, dar si regulat de Vitamina  C poate scadea riscul aparitiei cancerului, mai ales la nivelul plamanilor, gatului, corzilor vocale, esofagului si colonului.

Este benefica impotriva diabetului. Deficitul de Vitamina C este principalul factor care duce la aparitia diabetului. Tocmai din acest motiv sunt recomandate suplimentele alimentare pe baza de Vitamina C, pentru a accelera sistemul de procesare al insulinei si glucozei, regland in acest fel nivelul zaharului din sange.

Are efect reparator. Vitamina C are un rol eficient si in refacerea tesuturilor pielii deoarece stimuleaza productia de colagen. Astfel, cicatrizeaza si vindeca mai usor ranile survenite in ruma arsurilor, taieturilor sau interventiilor chirurgicale. De asemeena, lotiunile reparatoare care au in compozitie Vitamina C sunt si ele recomandate.

Previne bolile de inima. Vitamina C este un adjuvant natural pentru dilatarea vaselor de sange si are capacitatea de a reduce formarea cheagurilor de sange, dar si de a reduce nivelul colesterolului din organism. Aceste avantaje duc la imbunatatirea circulatiei sangelui si mentin o inima sanatoasa.

Reduce simptomele artritei. De regula, artrita apare din cauza colapsului proceselor celulare. In momentul in care productia de colagen are de suferit, Vitamina C are rolul de a stimula colagenul si de a reface durerile, problemele articulatiilor si inflamatiile.

Reduce tensiunea. Un consum regulat de Vitamina C pe o perioada indelungata de timp poate reduce tensiunea arteriala, mai ales in cazul pacientilor cu o varsta medie de 60 – 62 de ani.

Ochiul uman are o nevoie generala de Vitamina C. Deficitul de Vitamina C poate conduce la cataracta, afectiune care duce la incetosarea lentilei. Un consum regulat de Vitamina C poate lupta impotriva cataractei, dar si a fluxului sanguin de la nivelul ochilor.

Efecte vitamina C

Ardei iute paprika vitamina

Organismul uman isi procura Vitamina C din alimentatie, dar si din suplimentele alimentare, care au la baza nutrientul. Pe langa beneficiile multiple, un consum regulat de Vitamina C iti poate aduce numeroase efecte pozitive la nivelul pielii, dar si in tot corpul, in momentul in care ajuta organismul sa produca mai mult colagen.

Este un antioxidant puternic la nivelul organismului, care poate lupta direct impotriva radicalilor liberi, factori care conduc catre imbatranirea pielii sau la aparitia bolilor cardiovasculare.

Vitamina C se poate gasi si in concentratii mai mari la nivelul creierului, ochilor, leucocitelor, glandelor suprarenale, tiroida, mucoasa intestinului subtire , ficat ori in celulele rosii din saliva. Vitamina C luata in combinatie cu Vitamina B poate avea un efect major pentru dependentii de heroina, ajutandu-i pe acestia sa renunte, fara sa produca un sindrom de abstinenta.

Este principalul remediu impotriva stresului psihic, cat si fizic si ofera rezultate vizibile imediat daca este luata in combinatie cu Vitamina B.

Efectele secundare al consumului de Vitamina C

Fiind una dintre substantele sigure, Vitamina C nu prezinta efecte secundare ori reactii adverse daca sunt respectate dozele. In caz contrar, atunci cand dozele sunt excesive, depasite cu mult peste regula se poate produce diareea, care se opreste imediat ce doza a fost incetata.

De asemenea, un consum peste medie de Vitamina C, respectiv supradoza, poate provoca reactii adverse care includ formarea cheagurilor de sange, pietrelor la rinichi sau probleme la nivelul sistemului digestiv.

Ce probleme pot aparea daca nu consumi Vitamina C

Deficitul de Vitamina C apare in momentul in care organismul nu primeste nutrientii de care are nevoie, din cauza unei diete stricte sau a insuficientei alimentare. Lipsa Vitaminei C poate afecta productia de colagen, fapt ce poate duce in mod direct la ruperea tesuturilor.

De asemenea, una dintre cele mai grele afectiuni la nivelul organismului provocate de lipsa Vitaminei C este scorbutul, boala care are legatura directa cu petele de pe piele.

Lipsa energiei, durerile musculare si articulare, sangerarile nazale, pielea uscata, caderea parului, inflamarea gingiilor  dar si oboseala constanta si starile de slabiciune pe care le simti pot fi cauzate de insuficienta Vitaminei C.

Alimente bogate in vitamina C

Vitamina C este disponibila sub forma de pastile, comprimate masticabile, pastile efervescente, vitaminca C injectabila, vitamina C fiole intr-un magazin de produse naturiste. Pe langa toate aceste surse, exista si o multime de alimente bogate in Vitamina C, sursa ideala de unde corpul isi procura nutrientul.

Alimente vitamina C

Fructe si legume cu o concentratie mare de Vitamina C

Tabel cu valori nutritive legume si fructe
Valori nutritive legume si plante tehnice/100g
Tabel valori nutritive legume
Valori vitamine legume
Valori nutritive fructe
Valori nutritive fructe / 100 g
Valori nutritive fructe
Valori nutritive fructe / 100 g – tabel 2