friptură carne carne de vita mancare

Vitamina B12 – Beneficii, surse si proprietati pentru organism

friptură carne carne de vita mancare

Cunoscuta si sub denumirea de “cianocobalamina” sau “vitamina rosie”, vitamina B12 este una dintre vitaminele cu cea mai complexa structura chimica avand un rol extrem de important pentru ogranism. Consumul regulat de vitamina B12 ajuta la dezvoltarea optima si mentinerea sistemului nervos, dar si la cresterea performantelor fizice si psihice. Iata care sunt beneficiile pe care le indeplineste vitamina B12, dar si care sunt sursele alimentare din care iti poti procura in mod natural acest nutrient.

Ce este vitamina B12
Ce beneficii are consumul de vitamina B12
Doza de consum recomandata – posibile reactii adverse
Surse alimentare de vitamina B12

Ce este vitamina B12

Vitamina B12 face parte din complexul de vitamine B si este utila in primul rand pentru sanatatea tesutului nervos, dar si pentru functionarea optima a creierului, productia de globule rosii sanguine, stimuleaza pofta de mancare si impiedica acumularea de grasimi la nivelul ficatului. Este o vitamina solubila in apa, la fel ca toate celelalte vitamine din complexul B, ceea ce inseamna ca se poate dizolva usor in apa si poate circula prin fluxul sanguin. Organismul uman poate sa stocheze cantitati de vitamina B12 de la doi pana la patru ani si orice exces este eliminat prin urina. Din punct de vedere structural, vitamina B12 este cea mai complicata vitamina. Ea poate fi produsa in mod industrial, dar se poate regasi si in mod natural in produse din carne si nu numai.

Rolul vitaminei B12 in organism

  • Pentru functionarea sistemului nervos – Este esentiala pentru functionarea normala a creierului si implicit a sistemului nervos. Vitamina B12 este implicata si in formarea globulelor rosii din sange si ajuta in mod direct la crearea si reglarea ADN-ului.
  • In dezvoltarea globulelor rosii – Este solubila in apa, insa specialistii sustin faptul ca vitamina B12 este necesara pentru formarea in mod corespunzator a celulelor rosii respectiv in dezvoltarea celulelor rosii in maduva osoasa.
  • In functionarea si reinnoirea celulara – Metabolismul celulelor din corpul uman depinde in mare parte de aportul de vitamina B12 pe care il primeste. Acesta detine un rol important atat in sinteza acizilor grasi, cat si in productia de energie. Are un rol activ in functionarea celuleor, dar si in reinnoirea acestora.
  • In protejarea celulelor hepatice. In urma unui studiu publicat in anul 2012, specialistii sustin ca hepatita C ar putea fi tratata cu vitamina B12. Mai exact, hepatita cronica care primeste un tratament standard pentru virusul hepatitei C poate avea beneficii multiple daca sunt consumate si suplimentele cu vitamina B12.
  • In stimularea activitatii tractului intestinal. Vitamina B12 este un stimulent important al activitatii tractului intestinal. Exista cazuri in care anumite boli pot afecta functionarea normala a intestinelor impiedicand organismul sa absoarba cantitatea de vitamina B12 de care au nevoie

Proprietatile vitaminei B12

  • Previne anemia si anume anemia prin carenta de vitamina B12(anemia macrocitara) sau anemia pernicioasa;
  • – Previne dementa si intarzie pierderea memoriei;
  • Intareste sistemul imunitar si sistemul nervos;
  • Protejeaza inima;
  • Previne problemele digestive;
  • Favorizeaza absorbtia calciului si a metabolismului alimentelor;
  • Reduce simptomele tinitusului;
  • Ajuta fertilitatea in cazul barbatilor;
  • Reduce alergiile.

capsule-pastile-sanatate

Ce beneficii are consumul de vitamina B12

Vitamina B12 are o multime de beneficii asupra organismului in ceea ce priveste starea de spirit, starea memoriei, a inimii, pielii, parului, digestiei. Este esentiala pentru tratarea si prevenirea starilor de oboseala si pentru mentinera sistemului nervos si cardiovascular sanatos. Pe langa acestea, consumul de vitamina B12 ajuta la:

  • Prevenirea malformatiilor congenitale. In cazul femeilor insarcinate, vitamina B12 este esentiala pentru a asigura o sarcina santoasa. Este importanta pentru crearea ADN-ului, materialului genetic de baza si pentru a crea intregul corp al bebelusului. Vitamina B12 ajuta la cresterea si dezvoltarea optima a copilului inca din pantecul mamei. Este un aliat important in prevenirea malformatiilor congenitale;
  • Mentinerea sistemul nervos sanatos. Consumul de vitamina B12 iti influenteaza in mod direct starea de spirit si iti ajuta sistemul nervos sa functioneze normal. Vitamina ajuta si la reglarea sistemului nervos, dar si la reducerea tulburarilor precum depresia si anxietatea, care iti pot afecta dispozitia;
  • Reducerea riscul de boli cardiovasculare. Vitamina B12 detine un rol extrem de important si pentru sanatatea inimii. Ajuta la reducere nivelurilor mari de homocisteina, considerate un factor de risc foarte mare pentru bolile de inima. De asemenea, consumul de vitamina B12 ajuta la controlul valorilor mari ale colesterolului si la controlul hipertensiunii arteriale;
  • Prevenirea anemiei. Vitamina B12 ajuta in mod direct la productia de globule rosii si la prevenirea starilor de anemie. Este esentiale pentru anemia megaloblastica, stare care se manifesta prin oboseala cronica si senzatii de slabiciune.
  • Incetinirea procesului de imbatranire a celulelor. Vitamina B12 ajuta la sintetizarea acizilor grasi, dar si in productia de energie. Mai mult de atat, are un rol benefic si la incetinirea procesului de imbatranire al celulelor din organism si anume intervine in procesul de maturizare al celulelor sanguine;
  • Energizarea organismului. Consumul de vitamina B12 te ajuta sa ai energie la cote maxime pentru intreaga zi. Vitamina transforma carbohidratii in glucoza, nutrient ce poate fi extrem de folositor in corp. Aceasta este folosita drept forma de energie, transmite semne neurotransmitatorilor cheie, fapt ce ajuta la functionarea normala a organismului intreaga zi, fara sa te simti obosit.

Doza de consum recomandata – posibile reactii adverse

Potrivit cercetatorilor de la Institutul National de Sanatate, doza zilnica recomandata difera in functie de sex si varsta. Astfel, vitamina B12 este recomandata dupa cum urmeaza:

  • Pentru sugarii intre 0 si 6 luni – 0,4 mg/zi;
  • Pentru bebelusii de la 7 pana la 12 luni – 0,5 mg/zi;
  • Pentru copii intre un an si 3 ani – 0,9 mg/zi;
  • Pentru copiii intre 4 si 8 ani – 1,2 mg/zi;
  • Pentru copiii de la 9 pana la 13 ani – 1,8 mg/zi;
  • Pentru adolescentii cu varsta peste 14 ani – 2,4 mg/zi;
  • Pentru femeile insarcinate – 2,6 mg/zi;
  • Pentru femeile care alapteaza – 2,8 mg/zi.

Cum se manifesta deficienta de vitamina B12

In momentul in care organismul nu primeste canitatea suficienta de vitamina B12, atunci se instaleaza o carenta sau deficienta de vitamina. Aceasta poate avea drept rezultat leziuni ireversibile, chiar grave in special pentru sistemul nervos si pentru creier.

Valorile mai mici decat cele normale recomandate de vitamina B12 pot duce la simptome precum: depresia, confuzia, stari grave de oboseala si probleme de memorie.

Deficitul de vitamina B12 poate include si: dureri musculare impreuna cu slabiciune musculara, pierderi de concentrare, consipatia, diareea sau crampele, lipsa poftei de mancare si scaderea in greutate, tulburari ale starii de spirit, amorteli  si senzatia de furnicaturi in membre.

Cauzele deficitului de vitamina B12

Bineinteles ca vorbim despre mai multe cauze care pot avea la baza carenta ori deficitul de vitamina B12, o data indentificate cauzele acestea trebuie tratate imediat. Iata care sunt cele mai importante.

  • Alimentatia vegetariana. Pentru faptul ca nu exista alimente de origine animala, persoanele care urmeaza o dieta vegetariana sau vegana pot suferi de carenta de vitamina B12 din organism. Aceste persoane sunt sfatuite sa ia in fiecare zi un supliment cu vitamina B12.
  • Varsa. Persoanele in varsta pot avea tulburari digestive si pot suferi de deficit de vitamina B12 deoarece pe masura ce inaintam in varsta organismul produce mai putini acizi gastrici decat este nevoie pentru a putea transforma vitamina B12 in mod corect.
  • Alcoolul. Persoanele care consuma alcool in exces pot avea deficit de vitamina B12 deoarece corpul nu mai absoarbe in mod eficient toti nutrientii.
  • Medicamentele. Pacientii care sufera de diabet si se trateaza cu metformina trebuie sa isi monitorizeze constant valoarea vitaminei B12 deoarece medicamentele pot reduce absorbtia vitaminei B12 din organism.
  • Afectiunile gastrointestinale. Persoanele care au probleme cu intestinul subtire pot avea probleme in ceea ce priveste absorbtia normala a vitaminei B12.

cereale alimente fibre

Surse alimentare de vitamina B12.

Alimentele bogate in vitamina B12 sunt urmatoarele: peste, fructe de mare, carnea de vita, de porc, miel, sunca, oua, produse lactate.

Alimente imbogatite cu vitamina B12 – alternative de origine vegetala ale produselor lactate, cereale pentru micul dejun, drojdie nutritiva, anumite tipuri de lapte de soia.

Teste de identificare a nivelului de vitamina B12

Se pot face teste de sange ori de urina care sa ajute la determinarea valorilor vitaminei B12 din corp. Rezultatele analizelor de sange se pot interpreta astfel:

  • Normale – valorile normale sunt cuprinse intre 200 si 900 nanograme pe mililitru;
  • Scazute – atunci cand valorile sunt mai mici decat 200 de nanograme pe mililitru;
  • Mari – atunci cand valorile vitaminei B12 in sange sunt peste 900 nanograme pe mililitru, iar atunci aceasta valoare ridicata poate indica probleme la nivelul ficatului, rinichilor ori anumite forme de leucemie.

Despre vitamine merita citit si:

Vitamina C: proprietati, beneficii, contraindicatii
Vitamine de care corpul are nevoie
Vitamina B2 – beneficii si recomandari
Vitamina B12 – ce inseamna si care sunt beneficiile in urma consumului

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.