Vitamina K – beneficii, doza si alimente recomandate

Vitamina K – beneficii, doza si alimente recomandate

conopida romanaVitamina K este cunoscuta drept factorul esential de coagulare a sangelui, iar lipsa ei din organism poate cauza sangerare continua. Mai jos iti spunem ce forme de vitamina K exista, care sunt beneficiile si care sunt alimentele care contin o sursa mare de vitamina K.

Ce inseamna vitamina K

Cunoscuta si sub denumirea de “vitamina antihemoragica”, vitamina K este nutrientul care ajuta prevenirea hemoragiilor, scade riscul de menstruatii abundente si a atacului de cord, impiedica formarea pietrelor la rinichi si te fereste de starile de greata, voma si de afectiuni ale oaselor precum osteoporoza, artrita. De asemenea, vitamina K favorizeaza in mod natural refacerea epidermei dupa interventii chirurgicale.

Vitamina K este disponibila in trei forme:

    • Vitamina K1 sau filochinona, care se gaseste in plante verzi;
    • Vitamina K 2 sau menachinona, vitamina care este produsa de bacterii in intestine, dar si din produsele de origine animala;
  • Vitamina K3 sau menadiona, o varianta sintetica a vitaminei K, care este inclusa in suplimente alimentare.

Vitamina K a fost descoperita in anul 1929 in mod accidental de catre cercetatorul danez Henrik Dam, in momentul in care cauta sa studieze rolul colesterolului in organism. In anul 1943, impreuna cu Edward Adelbert Doisy, a fost descoperita formula chimica si natura vitaminei K, descoperirea aducandu-le celor doi oameni de stiinta Premiul Nobel.

legume avocado sparanghel

Ce inseamna deficitul de vitamina K

Deficitul de vitamina K se manifesta prin: slaba coagulare a sangelui, prin sangerari ale gingiilor ori hemoragii nazale sau sange in urina si in scaun, dar si prin sangerare abundenda in menstruatie, o durata crescuta de sangerare atunci cand te tai, vanatai fara motiv, dar si stari dese de anemie si risc crescut de hemoragii interne. In fata deficientei de vitamina K se regasesc in special bebelusii, nou-nascutii deoarece laptele pe care il primesc de la mama este scazut in vitamina K. Din acest motiv este recomandat ca la nastere sa fie administrata o injectie cu vitamina K1, pentru a evita sangerarile intracraniene.

Deficienta de vitamina K este intalnita si in cazul adultilor, in special la persoanele care sufera de fibroza chistica ori de boala celiaca, mai exact incapacitatea corpului de a absorbi vitaminele din alimentatie.

Excesul de vitamina K

Nu s-au intalnit des cazuri de exces de vitamina K, dar conform specialistilor nu este indicat sa consumi doze mai mari de 500 de micrograme, daca nu ai un consult al medicului de specialitate. Un consum ridicat de vitamina K ar putea interfera cu alte medicamente anticoagulante sau poate duce la aparitia anemiei, dar si la intoxicatii la nivelul ficatului deoarece sunt distruse globulele rosii din organism.

Importanta vitaminei K in absorbtia calciului in organism

Unul dintre mineralele esentiale de care organismul uman are nevoie este calciul. Acesta are un rol extrem de important pentru formarea oaselor si dintilor, dar este de un real ajutor si in alte procese ale organismului precum dilatarea si constrictia normala a vaselor de sange, transmiterea semnalului nervos sau contractia normala a muschilor. Daca vitamina K este absenta, atunci calciul nu este utilizat in mod eficient in organism. Calciul ar putea fi transformat in calculi renali si ar putea fi asociat cu afectiuni cardiovasculare.

Factori care pot diminua nivelul de vitamina K din organism

Pot avea un risc mai mare de carenta de vitamina K persoanele care:

    • Iau prea multe medicamente diferite si interactioneaza cu absorbtia vitaminei K;
    • Persoanele care sufera de o forma severa de malnutritie;
    • Persoanele care consuma alcool in exces;
  • Persoanele care sufera de boala Crohn sau boala celiaca activa.

Vitamina K – Beneficii

Protejeaza inima. Consumul de vitamina K previne rigidizarea arterelor, un factor important care poate declansa boli coronariene si insuficiente cardiace. De asemena, vitamina K ajuta mentinerea calciului in afara arterelor si a tesuturilor corpului, pentru a preveni eventualele boli. In asociere cu vitamina D, consumul de vitamina K2 poate prevenii calcifierea arterelor coronare si a bolilor cardiovasculare.

Previne sanatatea oaselor

Vitamina K este unul dintre ingredientele nutritionale importante care imbunatateste densitatea osoasa. O dieta alimentara bogata in legume crude si proaspete ajuta la mentinerea sanatoasa a oaselor. Vitamina K ajuta la fixarea calciului, dar si a altor minerale importante in matricea oaselor, inversand complet procesul de pierdere osoasa.

Cercetatorii din Olanda au descoperit faptul ca Vitamina K2 este de pana la de trei ori mai eficienta decat vitamina K1 in cresterea osteocalcinei, substanta care este responsabila cu procesul de construire a osului.

Previne cancerul

Sunt o serie de studii ale cercetatorilor care sustin faptul ca un consum regulat de vitamina K1 si vitamina K2 este eficient impotriva cancerului.Tratarea pacientilor diagonsticati cu cancer pulmonar, cancer la ficat sau cancer la ficat cu vitamina K a incetinit cresterea celulelor canceroase. Studiile efectuate au aratat si beneficii in tratarea leucemiei.

Ajuta femeile in menstruatie

Consumul de vitamina K poate preveni tulburarile hemoragice in perioada menstruala. In cazul anumitor femei este posibil sa apara sangerarile abundente in perioada ciclului menstrual din cauza stresului, a medicamentelor in exces sau a anumitor traumatisme.

Vitamina K si diabetul

Suplimentele bogate in vitamina K2 imbunatatesc in mod vizibil sensibilitatea la insulina si pot reduce riscul de diabet zaharat de tipul 2.

Previne osteoporoza

Vitamina K creste cantitatea de proteina specifica de care organismul are nevoie pentru a mentine calciul in oase si reduce riscul de osteoporoza.

Mentine functionarea normala a ficatului

Vitamina K1 se regaseste in mod natural in anumite alimente precum salatele ce au culoarea verde inchis. Aceasta merge direct catre ficat si te ajuta sa iti mentii un grad normal de coagulare a sangelui.

Creste rezistenta la infectii

Consumul de vitamina K poate avea o afectiune protectiva in mai multe privinte. Ajuta in prevenirea stresului oxidativ in interiorul creierului si vine in sprijinul sistemului imunitar, ajutandu-te sa lupti contra mai multor tipuri de infectii. Consumul de vitamina K ajuta procesul de coagulare si impiedica pierderea cantitatilor mari de sange in timpul leziunilor ori a accidentelor.

Doza recomandata de vitamina K

O medie calculata arata faptul ca o femeie adulta are nevoie de aproximativ 90 de micrograme de vitamina K pe zi, iar barbatii adulti de 120 micrograme pe zi. Pentru a stabili doza zilnica recomandata de vitamina K cel mai important este sa discuti cu medicul nutritionist. Iata doze recomandate de vitamina K pentru anumite catogorii de varsta:

    • Sugarii de la 0 pana la 6 luni – 2 mcg/zi;
    • Sugarii de la 7 pana la 12 luni – 2,5 mcg/zi;
    • Copiii de la 1 an pana la 3 ani – 30 mcg/zi;
    • Copiii de la 4 pana la 8 ani – 55 mcg/zi;
    • Copiii de la 9 pana la 13 ani – 6 – mcg/zi;
    • Adolescentii de la 14 pana la 18 ani – 75 mcg/zi;
    • Femeile de peste 18 ani – 90 mcg/zi;
    • Barbatii de peste 18 ani – 120 mcg/zi;
  • Femeile insarcinate ori cele care alapteaza – 90 mcg/zi.

    afine-coacaz-negru-boabe-moll-berry

Surse de vitamina K

  • Alimente vegetale care au in compozitie vitamina K. Iata cateva dintre alimentele de origine vegetala care au in compozitie una dintre formele vitaminei K: legume crucifere, spanac, kale, frunze de nap, varza de Bruxelles, sparanghel, varza murata, boabe de soia, fasole, edamame, muraturi, dovleac, fasole verde, afine, prune, kiwi, ulei de boabe de soia, mazare verde, avocado, patrunjel proaspat si frunze de sfecla.
  • Alimente de origine animala care au in compozitie vitamina K. Printre alimentele care contin procente mari de vitamina K se numara: ficat de vita, cotlet de porc, carne de pui, pasta de ficat de gasca, branzeturi moi, bacon, carnea de vita tocata, ficat de porc, piept de rata, ficat de pui, galbenus de ou, branza cheddar, branza cu mucegai albastru, unt, smantana, lapte integral.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.