Vitamina E – beneficii, rol si doza recomandata pentru sanatate

Vitamina E – beneficii, rol si doza recomandata pentru sanatate

Avocado taiat in castron

Cunoscuta si sub denumirea de vitamina fertilitatii datorita importantei majore pentru sanatatea organismului, vitamina E sprijina functia reproductiva a organismului si joaca un rol important pentru epiderma. Folosita des in productia de dermato-cosmetice anti-aging, dar si produse naturiste si suplimente alimentare, consumul regulat de vitamina E ajuta si imbunatatirea sistemului imunitar.

Ce trebuie sa stii despre vitamina E

Ce este vitamina E
Beneficii vitamina E
Beneficiile produselor cosmetice care contine vitamina E
Doza recomandata de vitamina E – efecte adverse ale supradozei
Importanta vitaminei E pentru fertilitate, copii si pentru piele
Alimente bogate in vitamina E

Legume avocado sparanghel

Ce este vitamina E

Organismul are nevoie de un aport permanent de vitamina E deoarece este o vitamina liposolubila care se pastreaza in corp doar pentru perioade scurte de timp. Se asimileaza usor, natural prin consumul de fructe, legume, uleiuri vegetale, oua sau ficat, dar si cu ajutorul suplimentelor alimentare, dar si gamei de produse naturiste.

Vitamina E a fost descoperita de doi anatomisti, McLean Evans si Katherine Scott Bishop  in anul 1922. In anul 1935, la Universitatea Berkeley din California, nutritionista si biochimista Gladys Anderson Emerson, a izolat pentru prima data aceasta vitamina. Dupa aproximativ 3 ani, in anul 1938, chimistul german, Erhard Fernholz a elucidat structura chimica a vitaminei, iar Paul Karrer a reusit sa sintetizeze intreaga structura.

capsule vitamine pastile

Beneficii vitamina E

Vitamina E are rol antioxidant si actioneaza pentru a indeparta radicalii liberi. Protejeaza integritatea lipidelor si, de asemenea, asigura functionarea glandelor sexuale si a celor endocrine, de aici si denumirea de vitamina fertilitatii. Daca sunt administrate corect, suplimentele cu vitamina E au mai multe beneficii pentru organism, iata care sunt printre cele mai importante:

Vitamina E intareste sistemul imunitar. Are un rol important pentru imbunatatirea sistemului imunitar, dar si pentru alte procese metabolice. Consumul regulat de vitamina E protejeaza organismul de mai multe boli sau afectiuni.

Mentine sanatatea ochilor. Dezechilibrul intre antioxidantii si radicalii liberi de la nivelul organismului impreuna cu stresul oxidativ poate duce la mai multe afectiuni oculare. Vitamina E este un adjuvant natural in acest caz, care protejeaza de actiunea radicalilor liberi, inclusiv celulele ochilor. De asemenea, un consum regulat de alimente care au in compozitie vitamina E ajuta la prevenirea cataractei.

Sprijina metabolismul. Vitamina E protejeaza impotriva proceselor mediate de catre radicalii liberi din corp. Leziunile ateromatoase contin cantitati mari de peroxizi organici, iar consumul de vitamina E protejeaca acizii grasi esentiali  si nu permit sa fie oxidati in fata peroxizilor organici.

Trateaza infertilitatea. Vitamina E ajuta celulele sa se apare de actiunile radicalilor liberi daunatori. Deficienta de vitamina E poate afecta functiile reproducatoare normale, mai ales in cazul barbatilor. Deficienta de vitamina E duce la afectarea testiculelor si la inhibarea secretiei normale a hormonilor necesari pentru reproducere. De asemenea, vitamina E poate avea o importanta majora si pentru mobilitatea spermatozoizilor si calitatea spermei.

Reduce riscul de boli cardiovasculare. Vitamina E contribuie la dilatarea vaselor de sange, poate reduce tensiunea arteriala si riscul aparitiei bolilor cardiovasculare. Anumite cercetari sustin faptul ca vitamina E poate avea beneficii de natura cardiovasculara, respectiv inhibarea oxidarii colesterolului LDL in plasma.

Amelioreaza simptomele astmului. In urma unei cercetari preliminare s-a constatat faptul ca un anumit tip de vitamina E, gama-tocoferol, ar putea avea capacitatea de a reduce inflamatiile specifice zonei cailor respiratorii, intalnite des in cazul persoanelor diagnosticate cu astm. Pacientii care au inclus in alimentatia lor cantitati mai mari de vitamina E au fost mai putin predispusi sa sufere de astm sau alte afectiuni alergice.

Previne si incetineste instalarea dementei. Consumul in doze mari de alimente bogate in vitamina E poate incetini procesul bolii Alzheimer in cazul persoanelor care au fost diagnosticate cu o forma mai usoara de dementa.

Totodata, vitamina E contribuie la: sanatatea ficatului, ajuta la cicatrizarea ranilor si contribuie la vindecarea arsurilor, sprijina formarea de noi tesuturi, asigura cantitatea de aminoacizi si acizi grasi necesara metabolismului.

Beneficiile produselor cosmetice care contine vitamina E

Exista produse cosmetice imbogatite cu vitamina E care au fost special concepute pentru piele, ten si par. Produsele cosmetice au foarte multe beneficii, printre care:

Ajuta la intarirea firului de par. Vitamina E din compozitia samponului poate reduce deteriorarea celulelor si poate ajuta semnificativ la cresterea parului.  Efectele antioxidante ale vitaminei E intaresc firul de par si te ajuta sa ai o podoaba capilara sanatoasa.

Vitamina E reda stralucirea parului. Substantele chimice din produsele obisnuite, dar si temperaturile prea ridicate ale produselor de styling pe care le folosesti in mod constant iti pot deteriora aspectul firului de par. Vitamina E ofera un strat protector suplimentar si reda stralucirea podoabei capilare.

Diminueaza ridurile. Vitamina E s-a dovedit extrem de utila pentru tratarea daunelor produse de expunerea prelungita la soare. Poate imbunatati vizibil aspectul piielii deoarece ofera protectie impotriva razelor UV si a radicalilor liberi care ar putea intra in contact cu epiderma.

Are efect anti-aging. Are rol antioxidant atat la interior, cat si la exterior. Vitamina E mentine pielea sanatoasa si hidratata si diminueaza semnificativ ridurile de expresie. De asemenea, consumul de vitamina E ajuta la dezvoltarea celulelor pielii, lupta impotriva radicalilor liberi care pot distruge celulele  si imbunatateste circulatia sangelui.

Doza recomandata de vitamina E – efecte adverse ale supradozei

Doza zilnica nu trebuie sa depaseasca 1.000 de unitati internationale UI daca vorbim despre suplimentele sintetice.

  • Sugarii de la 0 pana la 6 luni au nevoie de 4 mg/zi;
  • Bebelusii de la 7 luni pana intr-un an au nevoie de 5 mg/zi;
  • Copiii cu varsta intre 1 an si 3 ani au nevoie de 6 mg/zi;
  • Copiii cu varsta intre 4 si 8 ani au nevoie de 7 mg/zi;
  • Copiii cu varsta intre 9 si 13 ani au nevoie de 11 mg/zi;
  • Copiii de peste 14 ani si adultii au nevoie de 15 miligrame de vitamina E/zi;
  • Femeile insarcinate au nevoie de 15 mg/zi;
  • Femeile care alapteaza au nevoie de 19 mg/zi.

Efecte adverse ale supradozei

Daca iti procuri vitamina E doar din surse alimentare, atunci supradozarea este putin probabila, insa specialistii sustin ca administrarea suplimentelor in doze prea mari poate cauza efecte adverse, chiar un nivel crescut de accident vascular hemoragic.

Vitamina E in exces poate duce la sangerari anormale, care pot creste riscul de accident vascular cerebral si de deces prematur, dar si stari de greata, varsaturi, diaree sau dureri musculare.

Excesul de vitamina E din organism poate interactiona cu medicamentele anticoagulante pentru subtierea sangelui si le poate reduce efectul, dar si cu substantele care sunt administrate in cadrul chimioterapiei.

Folosirea in exces pe cale orala a vitaminei E poate cauza o crestere a concentratiei de creatina in urina ,dar si dureri de cap, eruptii, crampe intestinale sau vedere incetosata.

struguri

Importanta vitaminei E pentru fertilitate, copii si pentru piele

Vitamina fertilitatii. Organismul uman este construit din trilioane de celule, inclusiv organele reproductive precum ovule si spermatozoizi. Lipsa vitaminei E afecteaza in mod direct functia reproductiva a organismului. Este constant recomandata pentru barbatii care au probleme de fertilitate deoarece vitamina E imbunatateste calitatea spermei si poate reduce riscul de malformatii congenitale. In urma studiilor efectuate, un procent de aproximativ 10% dintre barbatii consumatori pentru o perioada de cateva luni de suplimente cu vitamina E au observat o crestere a fertilitatii.

Pentru copii. Vitamina E ajuta organismul sa lupte impotriva germenilor si dezvolta sistemul imunitar al copiilor. De asemenea, contribuie la o dezvoltare corecta a mai multor procese ale organismului si ajuta celulele sa comunice intre ele.

Alimente bogate in vitamina E

In topul alimentelor bogate in vitamina E gasim germenii de grau, insa pe langa asta, avem o gama variata de alimente recomandate. Important de stiut este faptul ca o dieta bogata in vitamina E nu trebuie sa contina mult ulei. Metoda optima de pregatire a alimentelor pentru consum, fara sa dauneze proprietatilor  este fierberea alimentelor.

Alimente care contin vitamina E: Cartofi dulci, asparagus, sfecla de zahar, legume verzi precum spanac, broccoli sau varza kale, oua, ficat, avocado, ardei, rosii, struguri, seminte de floarea soarelui, nuci, alune, migdale, arahide, kiwi, mango, cereale integrale, uleiuri din surse vegetale.

Despre vitamine merita citit si:

Vitamina C – proprietatii, beneficii, doza recomandata si contraindicatii

Vitamina B 12 – ce inseamna si care sunt beneficiile in urma consumului

Vitamine de care corpul are nevoie

Vitamina A – Beneficii si mod de administrare

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.