Ameliorarea dezechilibrului hormonal prin metode naturale. 10 recomandări

Indiferent că ne place sau nu, hormonii sunt cei răspunzători pentru cele mai diverse funcții din interiorul corpului uman. Aceștia sunt mesagerii chimici cu efecte profunde asupra sănătății noastre mentale, fizice și emoționale. De pildă, hormonii joacă un rol major în controlul apetitului, al greutății și stării de spirit. De regulă, corpul nostru produce cantitatea exactă din fiecare hormon, necesară pentru diferite procese, pentru a ne menține sănătoși.

Cu toate acestea, stilul de viață sedentar sau tiparele alimentare pot avea o influență considerabilă asupra mediului hormonal, ceea ce determină și așa numitul dezechilibru hormonal. Mai mult decât atât, există persoane care experimentează un nivel scăzut al anumitor hormoni, odată cu înaintarea în vârstă. O dietă nutritivă, însă, alături de alte obiceiuri sănătoase, te pot ajuta să-ți îmbunătățești sănătatea hormonală.

Înainte să ne avântăm, însă, spre cele mai bune metode naturale de ameliorare a dezechilibrului hormonal, te vom ajuta să înțelegi mai bine ce înseamnă acest dezechilibru, dar și care sunt simptomele și cauzele acestuia. Descoperă-le în articolul următor!

Ce este dezechilibrul hormonal?

Așa cum am menționat anterior, hormonii sunt mesagerii chimici ai corpului uman. Produși de către glandele endocrine, acești compuși chimici puternici călătoresc în fluxul sanguin, transmițând țesuturilor și organelor ce au de făcut. Hormonii ajută la controlul multor procese din organism, inclusiv metabolismului și reproducere.

Revenind la întrebarea privind semnificația dezechilibrului hormonal, trebuie să știi că atunci când acest lucru se întâmplă, înseamnă că ai prea mult sau prea puțin dintr-un anumit hormon. Chiar și cele mai mici schimbări pot avea efecte serioase în întregul organism.

Gândește-te la hormoni ca la o rețetă de prăjitură – prea mult sau prea puțin dintr-un anumit ingredient poate afecta rezultatul final al rețetei. În timp ce unele niveluri de hormoni fluctuează de-a lungul vieții și pot fi doar rezultatul înaintării în vârstă, alte schimbări pot fi cauzate atunci când glandele endocrine greșesc „rețeta”.

Simptomele dezechilibrului hormonal

Am stabilit deja că hormonii joacă un rol important în starea generală de sănătate. Drept urmare, acesta este motivul pentru care există o gamă variată de semne sau simptome asociate cu o dereglare sau un dezechilibru hormonal. Astfel simptomele vor depinde de hormonii sau glandele care nu funcționează corect.

Cele mai comune condiții hormonale care afectează atât bărbații, cât și femeile, pot provoca oricare dintre următoarele simptome, asociate cu dezechilibrul hormonal:

  • Creștere în greutate;
  • Oboseală;
  • Slăbiciune musculară;
  • Dureri musculare, sensibilitate și rigiditate;
  • Durere, rigiditate sau umflare a articulațiilor;
  • Pierdere inexplicabilă în greutate;
  • Boli cardiovasculare, precum creșterea sau scăderea ritmului cardiac;
  • Sensibilitate crescută la frig sau la căldură;
  • Piele uscată;
  • Urinare frecventă;
  • Constipație sau scaune frecvente;
  • Senzație permanentă de sete;
  • Apetit crescut;
  • Depresie;
  • Nervozitate, anxietate sau iritabilitate;
  • Infertilitate;
  • Scăderea libidoului;
  • Păr subțire sau casant;
  • Vedere încețoșată;
  • Transpirație;
  • Vergeturi mov sau roz.

Dezechilibru hormonal la femei

Cauza celor mai frecvente dezechilibre hormonale la femei este sindromul ovarelor polichistice. Printre simptomele unei dereglări hormonale specifice femeilor se numără:

  • Menstruații neregulate sau abundente;
  • Pilozitatea excesivă la nivelul feței sau alte părți ale corpului;
  • Apariția acneei pe față, pe piept sau pe spate;
  • Creșterea sau scăderea în greutate;
  • Pigmentarea pielii;
  • Uscăciunea vaginală;
  • Durere experimentată în timpul actului sexual;
  • Transpirații nocturne.

Dezechilibru hormonal la bărbați

În cazul bărbaților, testosteronul joacă un rol major în dezvoltarea fizică și sexuală. Prin urmare, o producție insuficientă a acestui hormon poate crea un dezechilibru hormonal la bărbați, ceea ce se poate manifesta prin simptome precum:

  • Dezvoltarea țesutului mamar;
  • Disfuncție erectilă;
  • Pierderea masei musculare;
  • Infertilitate și scăderea potenței masculine;
  • Scăderea fertilității la bărbați;
  • Scăderea creșterii părului corporal;
  • Osteoporoză și pierderea masei osoase;
  • Dificultate de concentrare;
  • Bufeuri.


Cauzele dezechilibrului hormonal

Există numeroase cauze ale dezechilibrului hormonal, acestea diferind în funcție de hormonii și glandele afectate. Cele mai comune cauze ale dereglărilor hormonale la femei și bărbați sunt următoarele:

  • Terapiile cu hormoni;
  • Diabetul;
  • Hipotiroidismul sau tiroida hipoactivă;
  • Hipertiroidismul sau tiroida hiperactivă;
  • Medicamentație;
  • Tratamentele pentru cancer precum chimioterapia;
  • Nodulii tiroidieni hiperfuncționali;
  • Tiroidita;
  • Tulburări de alimentație;
  • Stresul;
  • Insuficiența suprarenală;
  • Sindromul Cushing sau nivelurile crescute de cortizol;
  • Tumorile benigne sau canceroase;
  • Traumatisme sau accidente vasculare cerebrale.

În ceea ce privește dezechilibrul hormonal la femei, trebuie să știi că există anumite cauze unice pentru femei, legate de hormonii reproductivi. Aceste cauze includ menopauza, sarcina, alăptarea, sindromul ovarelor polichistice, menopauza prematură, medicamente hormonale precum pastilele anticoncepționale sau insuficiența ovariană primară.


10 metode naturale pentru ameliorarea dezechilibrului hormonal

Tratamentul pentru un dezechilibru hormonal depinde într-o mare măsură de cauzele acestuia. Cele mai comune opțiuni de tratament includ terapia cu estrogen, estrogenul vaginal, controlul hormonal al nașterii, medicamente anti-androgenice, terapia cu testosteron, terapia cu hormoni tiroidieni, dar și metodele naturale de tratament pentru ameliorarea acestui dezechilibru hormonal.

Axându-ne pe acestea din urmă, îți propunem în rândurile următoare o serie de metode naturale pentru tratarea dereglării hormonale:

1.Include proteinele la fiecare masă

Consumul proteinelor este extrem de important. Acestea nu numai că furnizează aminoacizii esențiali de care organismul are nevoie, dar îl și ajută în producerea hormonilor derivați din proteine, numiți și hormoni peptidici. Ei joacă un rol important în reglarea proceselor fiziologice precum creșterea, metabolismul energetic, apetitul, stresul și reproducerea.

2. Fă exerciții fizice în mod regulat

Activitatea fizică are o influență majoră asupra sănătății hormonale. În afară de îmbunătățirea fluxului sanguin, exercițiile fizice măresc sensibilitatea receptorilor hormonali. Un beneficiu major al activităților fizice este capacitatea acestora de a reduce nivelul de insulină din organism.

3. Menține-ți o greutate corporală moderată

Creșterea în greutate este asociată dezechilibrului hormonal și poate duce la diverse complicații în ceea ce privește sensibilitatea la insulină și sănătatea sistemului reproducător. De asemenea, obezitatea este strâns legată de nivelurile scăzute ale hormonului reproducător la bărbați și contribuie la lipsa ovulației la femei. Prin urmare, menținerea unei greutăți moderate este o soluție naturală extrem de eficientă pentru prevenirea unui eventual dezechilibru hormonal.

4. Micșorează consumul de zahăr

Minimizarea aportului de zahăr este esențială în optimizarea funcției hormonale și prevenirea obezității, diabetului sau a altor afecțiuni. Aportul de zahăr pe termen lung a fost asociat cu perturbări la nivel intestinal, ceea ce conduce la un dezechilibru hormonal. Micșorarea consumul de zahăr poate ameliora semnificativ simptomele acestei afecțiuni.

5. Apelează la metode de reducere a stresului

Stresul este una dintre cauzele principale ale dezechilibrului hormonal, motiv pentru care îți sugerăm să apelezi la diverse metode și tehnici de reducere a nivelului de stres. Răspunsul organismului tău la stres activează o serie de funcții ce duc la producerea de cortizol, hormonul stresului. Prin urmare, încearcă să dedici cel puțin 10-15 minute pe zi unor activități precum meditație, yoga sau ascultarea de muzică relaxantă.

6. Consumă grăsimi sănătoase

Includerea grăsimilor sănătoase în dieta ta poate ajuta la reducerea rezistenței la insulină și a apetitului. Și cum o alimentație echilibrată este una dintre principalele metode naturale de ameliorare a dezechilibrului hormonal, te sfătuim să renunți la grăsimile nesănătoase, saturate, ce provin din surse de origine animală și să consumi grăsimi sănătoase din surse precum uleiul de măsline, uleiul de avocado, humusul, nucile, peștele sau semințele.

7. Asigură-te că dormi suficient

Indiferent de cât de hrănitoare este dieta alimentară sau cât de consecventă este rutina de exerciții fizice, un somn odihnitor este esențial pentru o sănătate optimă. Lipsa de somn este legată de dezechilibre ale mai multor hormoni, inclusiv insulina, cortizolul sau leptina. Pentru a menține un echilibru hormonal optim, asigură-te că beneficiezi de cel puțin 7 ore de somn de calitate, în fiecare noapte.

8. Urmează o dietă bogată în fibre

Fibrele sunt esențiale pentru o dietă echilibrată, la fel cum sunt și sursele naturale de fier sau alimentele bogate în magneziu. Atât fibrele solubile, cât și cele insolubile, joacă un rol important în ceea ce privește apetitul, prin creșterea hormonilor de plenitudine. Ca atare, încearcă să consumi mai multe alimente bogate în fibre în fiecare zi.

9. Adoptă dieta mediteraneană

Estrogenul este un hormon implicat atât în sănătatea reproductivă feminină, cât și în cea masculină, precum și în echilibrul zahărului în sânge, sănătatea oaselor și a inimii, dar și în funcția imunitară a creierului. Alegerile dietetice pot contribui semnificativ la modificările nivelului de estrogen din organism. Prin urmare, îți sugerăm să adopți o dietă mediteraneană, bogată în cereale integrale, pește, semințe, leguminoase și legume crucifere, care pot ajuta la reducerea nivelului prea mare de estrogen.

10. Consideră suplimentele naturale

Există o mulțime de suplimente naturale pe piață, care pretind că tratează dezechilibrul hormonal. Cu toate acestea, puține dintre acestea sunt susținute de dovezi științifice. Multe dintre aceste suplimente conțin hormoni derivați din plante, numiți hormoni „bioidentici”. Chiar dacă nu există remedii naturale confirmate de studiile clinice pentru tratarea dezechilibrului hormonal, iată câteva suplimente naturale utilizate pentru reducere simptomelor asociate dereglărilor hormonale:

Concluzionând, hormonii sunt implicați în fiecare aspect al sănătății tale și ai nevoie de ei în cantități specifice pentru ca organismul tău să funcționeze optim. Ține cont de toate recomandările menționate și consultă sfatului medicului tău, pentru a contribui astfel la îmbunătățirea sănătății hormonale și la ameliorarea simptomelor dezechilibrelor hormonale.

Referințe:

  1. Osborn, Corinne O’Keefe. “Everything You Need to Know about Hormonal Imbalance.” Healthline, Healthline Media, www.healthline.com/health/hormonal-imbalance. Published 31 Oct. 2020. Accessed 13 Mar. 2022.
  2. Watson, Stephanie. “Polycystic Ovary Syndrome (PCOS).” Healthline, Healthline Media, www.healthline.com/health/polycystic-ovary-disease. Published 19 Apr. 2021. Accessed 13 Mar. 2022.
  3. Lang, Ariane. “10 Natural Ways to Balance Your Hormones.” Healthline, Healthline Media, www.healthline.com/nutrition/balance-hormones. Published 31 Jan. 2022. Accessed 13 Mar. 2022.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.