Vitamine și minerale esențiale pentru copii

Aportul de vitamine și minerale esențiale pentru copii crește odată cu juniorii noștri, iar de cele mai multe ori, o dietă echilibrată este suficientă pentru a acoperi nevoile acestora. Există, însă, și cazuri în care cei mici au nevoie de suplimente pentru a combate carențele de vitamine și minerale esențiale. În acest articol vom afla importanța nutrienților în sănătatea copiilor, cum ar trebui dozate acestea în funcție de vârstă, dar și care sunt sursele naturale și suplimentele potrivite.

Care sunt vitaminele și mineralele esențiale pentru copii?

Pentru o dezvoltare optimă, în rândul celor mici este foarte importantă absorbția zilnică a cantității necesare de Fier, Calciu, Vitaminele A, C și D și Complex de Vitamina B, împreună cu numărul de calorii recomandat vârstei.

Fierul.

Împreună cu Zincul, Iodul și Vitamina B6, fierul acționează  benefic asupra dezvoltării cognitive, fiind celula transportatoare de oxigen în țesături. Acest mineral ajută și la funcționarea corectă a sistemului imunitar și prevenirea anemiei.

Printre principalele alimente bogate în fier, amintim carnea de vită, fasolea verde, mazărea, cimbrul, semințele de dovleac, de susan, soia, măslinele și gălbenușul de ou.

Doză zilnică recomandată pentru copii:

  • între 1-14 ani – 10mg;
  • adolescenți: 15mg;
  • pentru infanții până în 6luni este suficientă cantitatea de fier regăsită în laptele matern.

Notă: Pentru juniorii amatori de gustărele, fierul ajută și la transformarea zahărului din sânge în energie! 🙂

Calciul.

Acest macroelement cu rol esențial pentru copii, dar și pentru adulți este prezent aproape pretutindeni și reprezintă un bun aliat al celulelor musculare și nervoase și al miocardului. Cei mici depind de absorbția dozei zilnice recomandate de Calciu împreună cu Vitamina D pentru oase cât mai puternice și dinți sănătoși. Lipsa Calciului în nutriția copiilor poate conduce la rahitism.

Calciul se regăsește în proporții foarte mari în produsele lactate, dar se poate procura și din consumul de busuioc, cimbrișor, migdale, fasole, broccoli și somon.

Doză zilnică recomandată pentru copii:

  • între 1 și 3 ani – 700mg;
  • între 4 și 8 ani – 1000mg;
  • între 9 și 18 ani – 1300mg.

Vitamina A.

Vitamină absolut esențială în procesul de vedere, se regăsește sub forme multiple precum Retinolul, Retinalul, Acidul retinoic și carotenoide (beta-caroten). Este de nelipsit într-o dietă echilibrată, în special a copiilor deoarece influențează formarea de anticorpi și procesul de creștere a organismului, și îndeplinește rolul de barieră de protecție pentru structura pielii și mucoaselor.

Printre cauzele deficitului de vitamină A se numără:

  • Boala celiacă;
  • Deficitul proteic;
  • Expunerea la compuși cu caracter oxidant precum poluanții industriali, alcoolul și fumul de țigară.

Este important să aigurăm celor mici, fie prin consumul de alimente bogate în vit. A (ficat, lapte, brânză, ouă, morcovi, cartofi dulci, somon, ton fructe uscate ș.a.m.d), fie prin suplimente naturale, următoarea doză zilnică:

  • pentru copii între 1 și 3 ani –  300mcg;
  • pentru copii între 4 și 8 ani – 400mcg;
  • pentru copii între 9 și 13 ani – 600mcg;
  • pentru adolescenți între 14 și 18 ani – 900mcg.

Complexul de Vitamina B.

Pentru un sistem nervos sănătos și funcționarea optimă a sistemului circulator, vitaminele B sunt esențiale încă din primele luni de viață. Acestea pot fi incluse în alimentație prin consumul de cereale integrale, legume verzi, lactate și carne. Dintre vitaminele B, vitamina B5 ajută la menținerea echilibrului hormonal, fiind importantă, în special, în dezvoltarea adolescenților în perioada post pubertate. Pentru bebeluși, aportul de vitamina B9, sau acidul folic, este esențială în prevenția malformațiilor de tip congenital.

Doză zilnică de B12 recomandată pentru copii:

  • între 4 și 8 ani – 1.2 mcg;
  • între 9 și 13 ani – 1.8 mcg.

Vitamina C.

Probabil unul dintre cei mai importanți nutrienți esențiali celor mici, lipsa acidului ascorbic (vitamina C) în organism conduce adesea la scorbut, dureri articulare și un sistem imunitar slăbit. În primele luni din viață, bebelușii nu necesită o doză de vitamina C suplimentară, laptele matern fiind sursa principală ce le oferă aportul necesar dezvoltării armonioase. După împlinirea vârstei de 1 an, celor mici le este imperioasă introducerea în alimentație a surselor alternative de vitamina C precum cartofii, căpșunile, ardeii grași dulci și citricele, sau a suplimentelor cu multivitamine și minerale naturale.

Doză zilnică de Vitamina C recomandată:

  • pentru copii între 1 și 3 ani – 15mg;
  • pentru copii între 4 și 8 ani – 25mg;
  • pentru copii între 9 și 13 ani – 45mg;
  • pentru adolescenți – 75mg.

Vitamina D.

Este necesar a fi suplimentată sugarilor, aceștia riscând să nu beneficieze de doza recomandată de doar cu ajutorul laptelui matern. Prezența vitaminei D într-un număr destul de restrâns de alimente ne recomandă, însă, suplimentarea acesteia la orice vârstă, în funcție de doza zilnică recomandată (vezi mai jos).

Numită și „vitamina soarelui”, vitamina D contribuie la absorbția calciului sânge pentru un sistem osos sănătos și asigură funcționarea normală a sistemului neuromuscular. Printre alimentele ce conțin vitamina D, amintim: uleiul de pește, ciupercile, gălbenușul și produsele lactate.

Doză zilnică recomandată pentru copii:

  • sugari – între 8,5 și 10mcg
  • între 1 și 14 ani – 10- 15mcg

Când este necesară suplimentarea porției de vitamine și minerale esențiale pentru copii?

Suplimentele de vitamine și minerale esențiale pentru copii sunt, de cele mai multe ori, necesare atunci când cei mici urmează o dietă vegetariană sau vegană, suferă de condiții care interacționează negativ cu absorbția nutrienților sau atunci când le este dificilă consumarea alimentelor (din cauza gustului, mirosului, ș.a.m.d).

Cum aleg suplimentele naturale potrivite pentru copilul meu?

În urma efectuării unor analize obișnuite, doctorul pediatru poate evalua eventualele carențe de vitaminele și minerale din organism. Aveți în vedere dozele zilnice recomandate pentru fiecare nutrient în parte și asigurați-vă că juniorul dvs. se bucură de o dezvoltare normală și sănătoasă!

În urma efectuării unor analize obișnuite, doctorul pediatru poate evalua eventualele carențe de vitaminele și minerale din organism. Aveți în vedere dozele zilnice recomandate pentru fiecare nutrient în parte și asigurați-vă că juniorul dvs. se bucură de o dezvoltare normală și sănătoasă!

Pentru o acuratețe optimă, suplimentele naturale se regăsesc acum și în formule specifice fiecărui deficit, cu vitamine și minerale extrase din surse naturale. De cele mai multe ori acestea se găsesc sub formă de comprimate de supt cu arome plăcute pentru cei mici, precum aroma de banană, căpșuni sau mango.

Special create pentru juniori, conform celor mai recente date și cercetări științifice. Formula a fost concepută având în vedere nevoile de dezvoltare ale copiilor, cu obiectivul de a întări nivelul de sănătate în anii următori. Sub formă de tablete masticabile, cu gust plăcut de fructe de pădure sau fructe tropicale. 

Precauții și contraindicații.

Când doza zilnică de vitamine și minerale recomandată este depășită, aceasta se poate dovedi toxică pentru cei mici, în special cea de vitaminele A, D, E sau K, nutrienți ce sunt depozitați în grăsimea corporală.

Nu este recomandată depășirea dozei zilnice necesară, sau administrarea vitaminelor și mineralelor fără recomandarea doctorului pediatru.

Excesul de:

Vitamina A – provoacă amețeli, dureri de cap, iritații ale pielii, leziuni, comă și chiar deces.

Vitamina B:

  • B3 – provoacă bufeuri și hiperglicemie;
  • B6 – provoacă fotosensibilitate,  stări de greață, leziuni la nivelul pielii;
  • B9 – poate masca simptomele deficienței de vit B12 ce poate provoca leziuni nervoase.

Vitamina C – provoacă probleme gastrointestinale, iritații cutanate și pietre la rinichi.

Vitamina D – provoacă greață, stări de vomă, oase slăbite, retardare mentală a nou-născuților și rahitism.

Fier – provoacă deshidratare, diaree, dureri articulare, comă.

Zinc – provoacă dureri de cap, reducerea absorbției de fier și cupru, anemie.

ATENȚIE! Optarea pentru suplimente sub formă de jeleuri poate conduce mai ușor la supradoză, datorită formei atrăgătoare pentru cei mici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.