Beneficiile zincului pentru sănătate – Deficitul și excesul de zinc

Surse de zinc

Zincul este unul dintre nutrienții extrem de importanți pentru sănătatea organismului nostru. Putem spune fără teama de a greși că această substanță joacă un rol vital în corp, de aceea e necesar să îl administrăm cât mai des. Motivul pentru care avem nevoie de el din surse externe este pentru că organismul nostru nu îl poate produce în mod natural, însă nu e atât de greu să îl obținem din alimente sau suplimente.

Dacă te interesează să afli mai multe despre beneficiile zincului pentru sănătate, dar și despre deficiența și excesul de zinc, ai ajuns unde trebuie. Ți-am pregătit în rândurile de urmează toate aceste informații.

Cuprins:

Ce este zincul?

Zincul este un nutrient esențial de care organismul nostru are nevoie pentru a funcționa la capacitate maximă. Totuși, corpul uman nu îl poate produce în mod natural și nici nu îl poate stoca, de aceea este nevoie de o aprovizionare constantă cu această substanță.

Zincul joacă un rol important în mai multe procese care au loc în interiorul organismului, printre care și:

  • reacțiile enzimatice
  • funcția imunitară
  • sinteza proteinelor
  • sinteza ADN-ului
  • vindecarea rănilor
  • creșterea și dezvoltarea armonioasă

Pentru a susține toate aceste funcții, avem nevoie să consumăm, în primul rând, alimente care includ zinc. Dacă alimentația ta nu cuprinde surse vegetale și animale cu un bogat conținut de zinc, despre care vom discuta ceva mai târziu, e indicat să obții această substanță cu ajutorul suplimentelor de zinc sau a multivitaminelor care încorporează și această substanță, pe lângă multe altele de care organismul tău are nevoie pentru a se menține sănătos.

E foarte posibil să întâlnești zincul și în lista de ingrediente a mai multor tratamente naturale împotriva răcelilor, printre care sprayuri nazale sau comprimate masticabile, tocmai pentru că substanța este recunoscută pentru funcția sa de a întări sistemul imunitar.

Rolul zincului în corp

Organismul uman poate folosi zincul în nenumărate moduri. Printre acestea se numără și activitatea a peste trei sute de enzime care ajută la un metabolism sănătos, la o digestie eficientă sau la echilibrarea funcției nervoase. De fapt, despre zinc se crede că este al doilea cel mai abundent oligoelement din corpul tău, după fier.

Pielea ta poate arăta mai bine tot datorită acestui mineral, dar și pentru producția de proteine din corp.

Tot zincul este „vinovat” și de simțul mirosului și al gustului, aceste două funcții fiind, practic, dependente de acest nutrient.

Beneficii ale zincului pentru sănătate

Și pentru că nu a fost suficient doar să menționăm mai sus principalele beneficii ale zincului pentru organismul tău, le vom dezvolta în ceea ce urmează.

Zincul stimulează sistemul imunitar

Dacă îți dorești un sistem imunitar puternic, ai grijă să nu-ți lipsească zincul. Suplimentele alimentare care conțin această substanță sau alimentele bogate în zinc stimulează celulele imune ale organismului uman, reducând stresul oxidativ. Studiile au arătat că 80 de miligrame de zinc administrate zilnic pot scurta cu până la 33% durata unei răceli. Totodată, consumat cu regularitate, zincul va reduce semnificativ și riscul de infecții, fiind de mare ajutor mai ales în cazul persoanelor în vârstă, al căror organism este mai slăbit.

Zincul accelerează vindecarea rănilor

Un alt secret despre zinc este acela că substanța nutritivă joacă un rol esențial în sinteza colagenului. Tocmai de aceea, cadrele medicale care tratează pacienți cu arsuri, ulcere sau alte leziuni ale pielii le recomandă suplimentarea alimentației cu acest mineral. Un deficit de zinc ar putea încetini vindecarea rănilor, iar un consum regulat al acestei substanțe ar putea accelera recuperarea elasticității pielii.

Zincul poate reduce riscul bolilor asociate vârstei înaintate

Degenerescența maculară, o afecțiune strâns legată de vârsta înaintată a pacienților, poate fi evitată în cazul persoanelor care consumă alimente sau suplimente cu zinc. Adulții în vârstă care adaugă zincul pe lista nutrienților administrați zilnic au experiență îmbunătățită a răspunsului la vaccinarea împotriva gripei, reducerea riscului de pneumonie și creșterea performanței mentale.

Un studiu amplu, realizat cu participarea a 4.200 de persoane, care au acceptat să ia zilnic suplimente cu vitamina E, vitamina C, beta-caroten și 80 de miligrame de zinc, a arătat că administrarea acestor substanțe a dus la scăderea riscului de pierdere a vederii.

Zincul poate ajuta la tratarea acneei

Așa cum îți explicam și mai sus, pielea ta va avea foarte multe de câștigat dacă vei alege să îți suplimentezi alimentația cu zinc. Acneea este o afecțiune comună a tenului de care poți, astfel, scăpa. Studiile sugerează că atât tratamentele cu zinc topice, cât și cele orale pot trata în mod eficient acneea prin reducerea inflamației, inhibarea creșterii bacteriilor P. acnes și suprimarea activității glandelor seboreice.

Surse naturale de zinc

Până să ajungi la administrarea suplimentelor cu zinc, îți recomandăm să încerci să îți echilibrezi nivelul substanței din corp cu ajutorul alimentelor bogate în acest mineral. Iată care sunt cele mai bune surse naturale de zinc:

  • fructe de mare: stridii, crabi, midii, homar și scoici
  • carne roșie: carne de vită, porc și miel
  • carne de pasăre: curcan și pui
  • pește: plătică, sardine și somon
  • leguminoase: năut, linte, fasole neagră și fasole
  • nuci și semințe: semințe de dovleac, caju și semințe de cânepă
  • produse lactate: lapte, iaurt și brânză
  • ouă
  • cereale integrale: ovăz, quinoa și orez brun
  • anumite legume: ciuperci, varză, mazăre, sparanghel și sfeclă

E important să reții faptul că zincul din sursele vegetale este mai puțin absorbit de organism, din pricina unor compuși ce inhibă asimilarea mineralului, iar produsele de origine animală, cum ar fi carnea și crustaceele, conțin cantități mari de zinc, într-o formă pe care corpul o absoarbe cu ușurință. Cele mai indicate, în cazul în care vrei să oferi organismului un surplus de energie, sunt batoanele de cereale sau batoanele energizante, care conțin, în general, o cantitate optimă de zinc.

Deficitul de zinc – simptome și riscuri

Riscurile de deficiență severă de zinc sunt rar întâlnite, însă ele se pot instala la persoanele cu mutații genetice rare, la sugarii hrăniți la sânul mamei care suferă, la rândul ei, de deficit de zinc, la persoanele dependente de alcool sau la cele care au consumat medicamente care suprimă nivelul imunității.

Printre simptomele deficitului de zinc se numără și:

  • încetinirea creșterii și a dezvoltării
  • întârzierea maturității sexuale
  • apariția erupțiilor cutanate
  • diaree cronică
  • vindecarea întârziată a rănilor
  • probleme comportamentale

Estimările la nivel mondial în ceea ce privește deficitul de zinc nu sunt deloc îmbucurătoare. Din cauza unui aport alimentar inadecvat, peste două miliarde de oameni din întreaga lume sunt deficienți în zinc, adică un sfert din populația globului. Această informație ar trebui să îți dea de gândit, pentru că principalul efect al unei deficiențe de zinc va fi scăderea funcției sistemului imunitar, care poate atrage după sine o mulțime de probleme de sănătate.

Cei mai expuși unui deficit de zinc sunt cei care se regăsesc într-una dintre categoriile de mai jos:

  • persoanele cu boli gastro-intestinale, cum ar fi boala Crohn
  • vegetarienii și veganii
  • femeile însărcinate și cele care alăptează
  • sugarii care se hrănesc exclusiv cu lapte
  • persoanele cu anemie falciformă
  • persoanele subnutrite, inclusiv cele cu anorexie sau bulimie
  • persoanele cu boli renale cronice
  • cei care abuzează de alcool

Simptomele deficitului ușor de zinc pot include diaree, scăderea imunității, subțierea părului, scăderea poftei de mâncare, tulburări ale dispoziției, pielea uscată, probleme de fertilitate și întârzierea vindecării rănilor.

Poți afla dacă ai sau nu un deficit de zinc printr-o simplă analiză de laborator, care va arăta nivelurile acestui mineral în sânge.

Excesul de zinc – ce este și cum se manifestă?

La fel cum deficiența de zinc îți poate crea complicații pentru sănătate, și excesul de zinc îți poate altera starea fizică. Efectele secundare ale unui aport exagerat de zinc sunt serioase, așa că nu depăși niciodată dozajul recomandat de medicul tău, în funcție de nevoile pe care organismul tău le are.

Simptome ale excesului de zinc:

  • greață și vărsături
  • pierderea poftei de mâncare
  • diaree
  • crampe abdominale
  • dureri de cap
  • funcția imună redusă
  • scăderea nivelului de colesterol HDL „bun”

Doze de zinc recomandate

Pentru a nu risca administrarea în exces a acestui mineral, îți recomandăm să nu depășești niciodată dozajul prescris de medicul tău. La modul general, aportul zilnic recomandat este de 11 miligrame de zinc pe zi pentru bărbați și 8 miligrame de zinc pe zi pentru femei. Femeile însărcinate nu ar trebui să depășească o cantitate de 11 miligrame de zinc la 24 de ore.

Dacă vrei să începi un tratament cu zinc, nu uita că singura părere autorizată pe care o poți obține este cea de la medicul tău. Cel mai probabil, specialistul îți va recomanda să te orientezi către suplimentele masticabile, așa cum sunt și cele cu Zinc tablete masticabile aroma lemon 60 comprimate – BRONSON, sau către capsule, așa cum sunt și cele din flacoanele de Zinc natural 60 comprimate – DVR PHARM.

2 comentarii la „Beneficiile zincului pentru sănătate – Deficitul și excesul de zinc”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.