Curmale – proprietăți, beneficii, recomandări și rețete

Cunoscute de majoritatea oamenilor pentru capacitatea de a îndulci diferite tipuri de deserturi, dar și pentru faptul că ele însele pot reprezenta un desert (consumate sub formă de fructe uscate), curmalele prezintă multe alte beneficii care nu au fost foarte mult explorate. Un studiu publicat în 2014 de cercetătorii de la Universitatea Qassim, Arabia Saudită, evidențiază proprietățile antitumorale, antioxidante și antiinflamatorii ale curmalelor.

Acestea sunt o bună sursă de energie, bogate în antioxidanți, fibre și numeroase vitamine și minerale.

Despre curmale

Dulci și lipicioase precum acadelele, curmalele rămân în mintea românilor drept fructe de iarnă. Pentru că tot se pregătește să vină vremea rea, ce-ar fi să vedem ce secrete ascund curmalele?

Săpăturile arheologice din mai multe situri au adus la iveală resturi de curmali care datează încă din epoca de piatră. Se spune, de asemenea, că sămânţa primei plante de curmal crescută în Roma a fost luată din bucătăria împăratului roman Augustus, faimos pentru pasiunea sa pentru curmale.

In Antichitate, egiptenii consumau curmalele crude, in timp ce le recoltau. Apoi au început sa facă din ele vin. Ulterior au început sa fie comercializate, negustorii răspândindu-le în mai multe zone ale lumii.

În Europa curmalele si-au făcut apariția pentru prima dată în Spania.

O informație extrem de interesantă este legată de sămânța curmalelor. Aceasta este foarte rezistentă. Spun asta deoarece cu o sămânță de curmală s-a făcut cea mai veche germinație din istorie. Acest lucru înseamnă că în anul 2005 a răsărit un sâmbure de curmală, vechi de peste 2000 de ani.

Valori nutriționale și proprietăți

Curmalele fac parte din categoria fructelor cu cele mai importante proprietăți si valori nutriționale, extrem de benefice pentru organism.

Sunt foarte dulci, datorită concentrației mare de zahar, de până la 70%.  De asemenea, au un conținut ridicat de calorii, precum alte fructe uscate, cum ar fi smochinele sau stafidele.

Din totalul de calorii, majoritatea provin de la carbohidrati, o mică parte fiind de la proteine. Chiar si așa, curmalele conțin foarte multe vitamine, minerale, fibre si alți nutrienți importanți.

Curmalele conțin minerale esențiale, precum calciu, fier, fosfor, sodiu, potasiu, magneziu, sulf și zinc pot fi găsite din belșug în aceste fructe. De asemenea, conțin numeroase vitamine importante, precum tiamină, riboflavină, niacină, vitamina B. folat,vitamina A și vitamina K.

In 100 de grame de curmale se regăsesc

  • calorii: 277 – 14% din DZR (doza zilnica recomandata)
  • carbohidrati: 75 g – 25% din DZR, din care zaharuri: 66,5 g
  • fibre: 6,7 g – 27 % din DZR
  • protein: 1,8 g – 4% din DZR
  • calciu: 64 mg – 6% din DZR
  • fier: 0,9 mg – 5% din DZR
  • magneziu: 54 mg – 14% din DZR
  • fosfor:  62 mg – 6% din DZR
  • potasiu: 696 mg – 20% din DZR
  • zinc: 0,4 mg – 3% din DZR
  • cupru: 0,4 mg – 18% din DZR
  • mangan: 0,3 mg – 15 din DZR
  • vitamina A – 3% din DZR
  • vitamina K – 3% din DZR
  • vitamina B6 – 12% din DZR
  • folati – 4% din DZR

Curmalele au următoarele proprietăți:

  • nutritive
  • antioxidante
  • antiinflamatoare
  • antiinfectioase
  • antianemice
  • revitalizante
  • relaxante

Curmalele uscate sunt compuse în proporţie de 20,50% apă, 63% zahăr, 8% din fibre alimentare, proteine și un procent foarte mic de grăsime. Aceste fructe conţin, de asemenea, calciu, sulf, fier, potasiu, fosfor, mangan, cupru şi magneziu. Vitaminele prezente în curmale sunt: vitamina A, vitaminele B1, B2, B3, B5, B6, vitamina K. În doze foarte mici sunt vitamina C şi vitamina E. Zaharurile prezente în curmale sunt împărţite în dextroză, fructoză, maltoză şi sucroză.

Se consideră că o curmală este necesarul minim pentru o alimentație echilibrată şi sănătoasă.

Fructele ajută în tulburări intestinale, afecţiuni cardiovasculare și cancer.

Fiind un aliment laxativ, curmalele s-au dovedit benefice pentru cei care suferă de constipaţie. Consumul regulat de curmale ajută la menținerea unui control asupra ritmului de creștere a florei intestinale.

Rețete

1.Biluțe cu nucă de cocos și curmale

Avem nevoie de:

Mod de preparare:

Avem nevoie de un chopper sau un robot de bucătărie. Mărunțim toate ingredientele până devin o pastă omogenă. Se ia din compoziție cu linguriță și se formează în mâna biluțe care se dau prin nucă de cocoș sau nucă măcinată.

Biluțele pe o farfurie și se pun în frigider până în momentul servirii.

2. Bănuți cu semințe și curmale

Avem nevoie de:

Mod de preparare:

1. Curmalele se taie bucăți foarte mici.
2. Nucile se coc puțin și se toacă lăsând atât bucăți mici cât și mari. 
3. Ghimbirul se mărunțește și se amestecă  printre nuci.
4. Untul de cacao se răzuie, se măsoară două linguri care se pun într-o tigaie la foc pentru a se topi. Se adaugă apoi curmalele amestecând cu o spatulă până se încorporează în unt și se leagă.
5. Se trage alături, se adaugă și restul de ingrediente rămase (nucile și alunele se vor toca grosier),  mai puțin fisticul. Se lasă puțin la răcit.
6. Modelăm cu mâna suluri, astfel încât sa cuprindă nucile în mod egal. Se tăvălesc apoi prin fistic mărunțit și se păstrează în folie alimentară sau într-o cutie ermetică. Feliem în momentul servirii.

3. Curmale învelite în ciocolată

Avem nevoie de:

Mod de preparare:

1. Se umplu pe rând cele 10 curmale fără sâmburi, cu untul de arahide crocant. 

2. Se trage fiecare curmală prin ciocolata neagră topită, se presară sarea și se lasă la frigider, măcar 30 de minute

3. După ce sunt trase prin ciocolată se așează pe hârtie de copt, pentru a fi mai ușor de desprins atunci când s-au răcit

Curmalele oferă 15% din necesarul zilnic de minerale esențiale

În Critical Reviews in Food Science and Nutrition Journal a fost publicat un articol care sugerează că peste 15% din necesarul zilnic de minerale esențiale (cupru, magneziu, seleniu, potasiu) poate fi acoperit complet prin consumul a 100g de curmale, echivalentul a aproximativ 4 curmale fără sâmburi.

Prezența fenolilor în componența curmalelor poate ajuta la încetinirea progresului bolii Alzheimer

O altă cercetare arată că fructele de curmal sunt o bună sursă de fibre și sunt bogate în antioxidanți naturali și fenoli, cum ar fi antocianină, acid ferulic, acid protocatehic, acid cafeic, componente ce pot ajuta împotriva stresului oxidativ și a procesului inflamator de la nivel cerebral. Totodată, prezența fenolilor în componența acestora poate ajuta la încetinirea progresului bolii Alzheimer și a altor tipuri de demenţă.

Datorită conținutului mare de fier, curmalele pot fi consumate și de persoanele care suferă de anemie. Să nu uităm de conținutul de fibre atât solubile, cât și insolubile, ceea ce le face să fie recomandate pacienților cu boală de reflux gastroesofagian, hemoroizi, diverticulită, dar și celor care suferă de constipație.

Proprietatea de a fi bogate în antioxidanți poate ajuta la preventia aterosclerozei și poate reduce riscul de accident vascular cerebral.

În prevenția altor boli cardiace intervine și conținutul crescut de fitochimicale. Pe lângă faptul că posedă calitatea de îndulcitor, fiind preferate în cremele torturilor vegane sau în alte tipuri de prăjituri, curmalele extrem de benefice pentru sănătate și pot fi consumate în siguranță chiar și de către cei mici.

9 Beneficii pentru sănătate ale curmalelor


Fructele conțin zahăr natural, care nu cauzează niciun rău organismului dacă sunt consumate în cantități corecte.


1. Nutritive
Curmalele conțin multe minerale și vitamine, cum ar fi vitamina B, potasiu, fier, magneziu, împreună cu zahărul natural. Fibrele și antioxidanții ajută organismul să combată diferite tipuri de boli.


2. Bogate în fibre
Consumul curmalelor este una dintre cele mai bune modalități de a vă îmbunătăți aportul de fibre. Se știe că fibrele prezente în curmale controlează nivelul zahărului din sânge prin încetinirea digestiei. Acest proces împiedică creșterea nivelurilor imediat după masă. Din acest motiv, curmalele au indicele glicemic scăzut.

3. Combat bolile
Curmalele, cu ajutorul antioxidanților, luptă împotriva agenților care cauzează boli. Prezența antioxidanților apără corpul de radicalii liberi, molecule reactive de specii de oxigen, care pot provoca reacții care pun viața în pericol. Cei mai importanți trei antioxidanți sunt:
– Flavonoide: rolul lor principal este reducerea inflamației.
– Carotenoizi: funcționează pentru a reduce riscul degenerescenței maculare sau a altor tulburări legate de ochi.
– Acid fenolic: are proprietăți antiinflamatorii. Acesta funcționează pentru a reduce probabilitatea bolilor de inimă și a cancerului.


4. Îmbunătățesc sănătatea creierului
Curmalele pot îmbunătăți funcționarea creierului prin scăderea activității proteinelor beta amiloide. Aceste proteine sunt capabile să formeze plăci în creierul nostru, care, atunci când sunt acumulate, pot provoca moartea celulelor creierului ducând la boala Alzheimer și alte afecțiuni grave.
Prin includerea curmalelor în dieta dumneavoastră puteți obține o memorie mai bună și o bună capacitate de învățare. Aceasta duce la o scădere a tulburărilor legate de anxietate.

5. Acționează ca îndulcitor natural
Fructoza este abundentă în curmale. Sunt o alternativă sănătoasă pentru zahărul alb. Pe lângă gustul dulce, acestea sunt hrănitoare, fibroase și bogate în antioxidanți. Puteți face piure de curmale și păstrați-l în frigider și îl puteți folosi în loc de zahăr alb, dar trebuie întotdeauna să aveți în vedere că – moderarea este cheia pentru o viață sănătoasă.


6. Reglează nivelul colesterolului
Curmalele sunt o sursă bună de fibre solubile, care pot ajuta la reducerea colesterolului LDL, un factor major care contribuie la problemele cardiace. De asemenea, curmalele fiind bogate în potasiu reduc riscul de accident vascular cerebral și alte probleme legate de inimă.


7. Îmbunătățesc sănătatea oaselor
Vitaminele prezente în curmale ajută la susținerea sănătății oaselor. Minerale precum cuprul (Cu), seleniul (Se), magneziul (Mg) și manganul (Mn) ajută la menținerea oaselor în stare sănătoasă, prevenind osteoporoza sau alte afecțiuni legate de os.

8. Promovează sănătatea pielii
Vitamina C și vitamina D prezente în curmale sunt bune pentru a promova proprietățile de elasticitate a pielii. Luptă împotriva altor afecțiuni ale pielii, cum ar fi erupții cutanate, mâncărime și acnee. Oferă pielii beneficii anti-îmbătrânire cu ajutorul fitohormonilor și previne acumularea de melanină. Adăugarea curmalelor în dietă produce aceste efecte pe termen lung.


9. Ajută la reglarea tensiunii arteriale
Prezența magneziului și a potasiului din curmale ajută la reglarea tensiunii arteriale și la menținerea sănătății inimii. Potasiul ușurează tensiunea arterelor (vaselor de sânge) pentru a reduce tensiunea arterială ridicată. Cu toate acestea, excesul de potasiu din dietă dăunează rinichilor. Prin urmare, este recomandat să discutați cu medicul dumneavoastră înainte de a consuma alimente bogate în potasiu dacă aveți probleme cu rinichii.

Contraindicații:

In momentul de fata, singurele contraindicații pentru consumul de curmale se refera la persoanele care suferă de diabet zaharat, datorita conținutului mare de glucide din compoziția lor.
Deci curmalele și diabetul nu merg foarte bine împreună.
Daca nu suferi de aceasta boală, le poți introduce în alimentația ta fără grijă pentru a te bucura de beneficiile pe care le oferă.

Mod de păstrare:

  • A se păstra în locuri răcoroase, uscate, ferite de lumina solară, la temperaturi între 15-18˚C și la o umiditate relativă de 65%.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.