Beneficiile lecitinei. Ce proprietăți are și cum acționează

Care sunt beneficiile consumului de lecitină și în cât timp își face efectul? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care le avem în ceea ce privește utilizarea lecitinei ca supliment în alimentație. În cele ce urmează vă prezentăm proprietățile, beneficiile și modul în care lecitina acționează asupra organismului uman.

Ce este lecitina

Lecitina, substanță cunoscută sub numele de alfa fosfatidilcolină, este un nutrient natural care se găsește în produsele alimentare și în suplimentele nutritive. Lecitina nu reprezintă practic o singură substanță, ci mai degrabă un grup de substanțe chimice, parte a compușilor numiți fosfolipide. Fosfolipidele, un tip de grăsime care ajută la menținerea integrității celulelor, sunt vitale pentru funcționarea normală a creierului, nervilor, ficatului și a altor organe din corpul uman.


Proprietățile lecitinei

Lecitina descrie o substanță care se găsește în mod natural în organism și este alcătuită din acizi grași. Aceasta funcționează ca un emulgator, ceea ce înseamnă că suspendă grăsimile și uleiurile și le împiedică să se amestece cu alte substanțe.
Atunci când este ingerată, lecitina este defalcată într-o substanță numită colină, pe care organismul o folosește pentru a transporta grăsimi, a regla metabolismul, a menține integritatea structurală a celulelor. Lecitina facilitează transmisiile nervoase prin sintetizarea unui neurotransmițător numit acetilcolina. Colina nu este ușor produsă de organismul uman, iar cea mai mare parte a acesteia este obținută din alimentele pe care le consumă o persoană.

Beneficiile lecitinei

Printre beneficiile principale ale lecitinei în tratarea unor condiții de sănătate se numără:

  • scăderea colesterolului;
  • reducerea inflamației;
  • îmbunătățirea digestiei;
  • îmbunătățirea funcției hepatice;
  • prevenirea pierderii funcției cognitive și a apariției demenței;
  • ameliorarea tiparelor de somn;
  • creșterea performanțelor atletice;
  • atenuarea stresului și a anxietății;

Scăderea colesterolului

Cel mai cunoscut beneficiu al lecitinei este capacitatea sa de a reduce colesterolul. Cercetătorii au descoperit că lecitina din soia poate contribui la creșterea colesterolului bun și la scăderea colesterolului rău în profilurile de sânge. Astfel, lecitina poate fi un tratament suplimentar eficient pentru hipercolesterolemie sau colesterol ridicat. Proteina din soia oferă un impuls suplimentar pentru persoanele care o folosesc pentru a trata colesterolul și pe fondul altor componente pe care le conține alimentul.


Îmbunătățirea digestiei

Colita ulcerativă este o boală inflamatorie intestinală, care a fost legată de un nivel scăzut al unui produs chimic găsit în lecitină, numit fosfatidilcolina. Fosfatidilcolina, o componentă a mucusului din tractul digestiv, ajută la protejarea colonului de inflamație și infiltrarea bacteriilor în scaune. Calitățile de emulsionare ale lecitinei contribuie la o reacție în lanț care îmbunătățește mucusul din intestin, făcând procesul de digestie mai ușor și protejând interiorul delicat al sistemului digestiv.
Lecitina este recomandată persoanelor care suferă de colită ulcerativă, sindrom de colon iritabil sau alte condiții care afectează procesul digestiv.


Protejarea ficatului

Lecitina protejează și susține sănătatea ficatului. Ea joacă un rol important în digestia grăsimilor și împiedică depozitarea acestora la nivelul ficatului. Este recomandată persoanelor care consumă de alcool, tutun, cafea, produse procesate industrial.


Susținerea imunității

Lecitina susținere și crește funcția imunitară a organismului și ajută în prevenirea bolilor autoimune, în special a diabetului zaharat. Ea are capacitatea de a crește numărul de celule albe și limfocite, esențiale pentru sistemul imunitar.


Îmbunătățirea memoriei și prevenirea pierderii funcției cognitive

Lecitina conține colină, care este un produs chimic ce poate îmbunătăți memoria și poate ajuta persoanele bolnave de boli neurodegenerative, precum Alzheimer sau Parkinson. Ca un precursor al neurotransmițătorului acetilcolină, lecitina poate ajuta la creșterea transmisiilor nervoase în creier și ușura simptomele acestor tulburări neurologice progresive și adesea devastatoare. Unele studii au sugerat că lecitina poate avea un efect neuroprotector, poate oferi suport în reducerea riscului de demență, prin încetinirea degenerarea celulelor gliale care protejează și stabilizează țesuturile creierului.


Reducerea inflamației țesuturilor mamare

Mastita, inflamația țesuturilor mamare, este o afecțiune comună la mamele care alăptează la sân. Unele studii au raportat că lecitina poate fi de ajutor pentru a preveni canalele de lapte înfundate care conduc la apariția mastitei și ar putea să scadă vâscozitatea laptelui matern. Produsul, însă, nu ar trebui să fie utilizat fără a consulta mai întâi un medic specialist.


Îmbunătățirea sănătății cardiovasculare

Lecitina din soia poate îmbunătăți sănătatea cardiovasculară, mai ales dacă persoana prezintă deja un risc de a dezvolta hipertensiune arterială sau boli de inima. Ea contribuie la reglarea presiunii arteriale, a ritmului cardiac, protejează vasele de sânge de depunerea grăsimilor.


Calmarea și hidratarea pielii

Lecitina se află printre ingredientele unor produse de îngrijire a pielii. Este folosită ca un emolient, făcând pielea să se simtă netedă prin restabilirea unui nivel adecvat de hidratare. În cele mai multe dintre aceste produse, tipul de lecitina folosit se numește lecitină hidrogenată. Unele studii experimentale au arătat că lecitina poate contribui la vindecarea unor eczeme și a acneei.


Cum poate fi consumată lecitina

Alimente care conțin lecitină

Lecitina se găsește în alimente precum:

  • Carne din organe, cum ar fi ficatul;
  • Carne roșie;
  • Fructe;
  • Ouă;
  • Arahide;
  • Germeni de grâu;
  • Ulei de floarea soarelui;
  • Legume verzi, precum broccoli și varză de Bruxelles;
  • Leguminoase: fasolea neagră, fasolea și soia.


Suplimente alimentare cu lecitină

Ca supliment, lecitina are rolul de a reduce colesterolul și de a trata anumite condiții neurologice și inflamatorii. Este utilizată și sub formă de picături pentru ochi, produse hidratante pentru piele și emulgatori alimentari.


Recomandări privind administrarea lecitinei


Doza zilnică recomandată

Deși nu există reglementări pentru utilizarea lecitinei, cei mai mulți producători recomandă o doză zilnică de 2.400 mg pentru adulți. Ca regulă generală, o persoană nu trebuie să depășească niciodată doza indicată pe eticheta produsului și nu trebuie să consume mai mult de 5.000 miligrame pe zi. Lecitina își face efectul în timp în organism.

Atenție! Nu depășiți dozele recomandate de producători. Citiți prospectul produsului înainte de a-l utiliza.


Forma de administrare

Lecitina este disponibilă în comerț ca supliment sub formă de pastile, comprimate, capsule, gelatine, granule, pulbere, lichid sau pasta.
Suplimentele sunt de obicei derivate din semințe de floarea soarelui ouă sau soia. Soia este de departe ingredientul cel mai frecvent utilizat pentru a crea lecitina sub formă de supliment. În timp ce lecitina din soia tinde să fie ambalată sub formă de capsule granulate, lecitina din floarea soarelui se poate găsi sub formă de pulbere și lichidă.
Lecitina din floarea soarelui este o formă mai puțin folosită pe piață, dar unele persoane o preferă în încercarea de a evita organismele modificate genetic (OMG-uri) în produsele alimentare.
În timp ce boabele de soia pot fi uneori modificate genetic în producția de masă, semințele de floarea-soarelui nu sunt modificate genetic, iar procesul de extracție a lecitinei din floarea-soarelui nu necesită substanțe chimice dure.


Afecțiuni pentru care este recomandată

Lecitina poate ajuta la tratarea unor afecțiuni medicale precum:

  • Hipercolesterolemie;
  • Colită ulcerativă;
  • Sindrom de colon iritabil;
  • Alte boli digestive;
  • Afecțiuni hepatice;
  • Boli neurodegenerative;
  • Boli cardiovasculare;
  • Afecțiuni ale vezicii biliare;
  • Mastită;
  • Depresie, anxietate.


Contraindicații

Persoanele cu alergii la ouă și soia trebuie să fie deosebit de atente în controlarea provenienței lecitinei din suplimente, pentru a evita reacțiile alergice.
Ca o măsură de precauție, lecitina nu trebuie utilizată de femeile care alăptează, sunt gravide, sau care încearcă să rămână însărcinate, cu excepția cazului în care este recomandat de un obstetrician-ginecolog.
Consumul de lecitină nu este recomandat în cazul copiilor.
De asemenea, excesul de lecitină poate conduce la instalarea aterosclerozei.

Reacții adverse frecvente de lecitină pot include:

  • Salivare crescută;
  • Scăderea poftei de mâncare;
  • Diaree;
  • Greață;
  • Dureri abdominale;
  • Balonare abdominală.

În cazul în care doriți să consumați produse alimentare și suplimente pe bază de lecitină, adresați-vă unui medic specialist.

Lecitina este un produs necesar organismului uman prin beneficiile pe care le poate aduce în asigurarea bunei funcționări a organelor sale vitale. Lecitina poate fi asimilată prin aportul de alimente sau prin administrarea de suplimente alimentare. Poate fi administrată persoanelor adulte sub formă de suplimente, la recomandarea unor medici specialiști pentru a evita eventualele reacții alergice sau contraindicații.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.