Magneziu: Rol în organism și simptomele carenței

Exotic fruit with medical pills with bottle – IV infusion – vaccination
Food photo created by wirestock – www.freepik.com

Magneziu – un element nutritiv fără de care organismul nostru nu ar putea să funcționeze normal. Alături de fosfor, calciu, sodiu sau potasiu, acesta luptă pentru un corp sănătos, contribuind la sănătatea sistemului cardiovascular, osos, muscular sau nervos.

Magneziul se regăsește în corpul uman într-o cantitate de 25 de grame, dintre care 50-60% este stocată în sistemul osos iar restul în țesuturile moi, în mușchi și în fluidele din organism.

Din păcate, în ciuda importanței acestui mineral, foarte mulți oameni suferă de deficit de magneziu și realizează acest lucru doar în momentul în care nivelul său scade foarte mult. Descoperă în rândurile următoare tot ce trebuie să știi despre magneziu, ce beneficii are, care este rolul său în organism și care sunt simptomele deficitului de magneziu pentru corpul uman.

Care este rolul magneziului în organism?

Lipsa de magneziu este o problemă serioasă, în condițiile în care mineralul joacă foarte multe roluri în organism:

Metabolizarea glucozei și carbohidraților

Rolul jucat de magneziu în metabolismul carbohidraților este unul extrem de important. Din cauza acestui lucru,  reușește să influențeze răspunsul insulinei în corp, ajutând la controlul cantității de glucoză din sânge.

Astfel, printr-o cantitate optimă de magneziu organismul poate să lupte împotriva riscului de dezvoltare a diabetului de tip 2.

Îmbunătățirea funcției respiratorii

Există anumite studii care leagă carența de magneziu de apariția unor probleme respiratorii cum ar fi astmul. Explicația pentru apariția acestor probleme este faptul că atunci când cantitatea mineralului din organism este prea scăzută, mușchii de la nivelul căilor respiratorii acumulează calciu, ceea ce îngreunează respirația.

Transmiterea semnalelor de la nervi către mușchi

Un alt rol important al magneziului este cel de transmitere a semnalelor de la nervi către mușchi. Îndeplinește un rol esențial în funcționarea mușchiului inimii și reușește să regleze neurotransmițătorii din corp, calmând întregul organism în situații limită.

De asemenea, mulțumită rolului de a transmite semnale de la nervi către mușchi, poate contracara efectele negative pe cdare le are excesul de calciu.

Mineralizarea oaselor

Printre funcțiile pe care magneziul le are în corp se numără și mineralizarea și formarea oaselor. Acesta contribuie la asimilarea calciului și la activarea vitaminei D în rinichi. Persoanele care consumă o doză zilnică de magneziu optimă prezintă un risc mai mic de dezvoltare a osteoporozei sau a altor probleme osoase.

Fără magneziu, aportul de calciu poate fi prea mare ceea ce duce la calcificarea arterială, la apariția bolilor cardiovasculare și la apariția pietrelor la rinichi.

Coagularea sângelui

Același mineral joacă un rol important în coagularea sângelui. Mai exact, reușește să asigure o formare normală a cheagurilor de sânge atunci când este nevoie de acestea pentru vindecare și să le distrugă atunci când nu mai este nevoie de ele.

Detoxifiere celulară

Pe lista funcțiilor pe care le are mineralul  în corp se numără și detoxifierea celulară. Atunci când există o lipsă de magneziu în organism celulele nu mai au capacitatea de a menține concentrații normale ale mineralelor, ceea ce duce la apariția unor efecte toxice.

Contracararea stării de oboseală și extenuare

Există studii care arată că persoanele care suferă de sindromul oboselii cronice pot scăpa de această problemă prin consumul de sulfat de magneziu.

De asemenea, contribuie la îmbunătățirea digestiei, poate avea un efect important împotriva stărilor depresive, crește rezistența fizică, poate preveni migrenele și combate inflamațiile.

Deficitul sau carența de magneziu

În mod normal, organismul ar trebui să asimileze magneziul din alimentație și să nu aibă nevoie de suplimentarea cu acest mineral. Totuși, există numeroase situații în care cantitatea de mineral ajunge să fie prezent în concentrații foarte mici, ceea ce duce la o serie de simptome neplăcute.

Simptomele deficitului de magneziu

Din păcate, deficitul de magneziu este de multe ori trecut cu vederea, în condițiile în care nu dă semne decât atunci când nivelul mineralului din organism este foarte scăzut. Este ideal, așadar, să nu se aștepte apariția simptomelor, ci să se consulte frecvent medicul pentru identificarea din timp a deficienței.

Simptomele sunt numeroase și pot fi asociate adeseori și cu alte probleme medicale. Acestea includ pierderea poftei de mâncare, greața și vărsăturile sau slăbiciunea și oboseala. În situațiile în care deficitul de magneziu este unul foarte mare, pot apărea simptome mai clare, cum ar fi senzația de furnicături și amorțeală în membre, crampele musculare, schimbări de personalitate sau crize convulsive. De asemenea, spasmele mușchiului inimii reprezintă un simptom des întâlnit.

Din păcate, atunci când carența de magneziu nu este rezolvată pot apărea boli cardiovasculare și deteriorări mari ale rinichilor și ficatului. De asemenea, este facilitată apariția unor boli precum scleroza multiplă sau Alzheimerul.

Printre simptomele deficitului de magneziu se mai numără și sindromul picioarelor neliniștite, insomnia, osteoporoza, crampele musculare, impotența, apariția unor infecții bacteriene sau apariția cariilor dentare.

Cauzele deficitului de magneziu

Există numeroase cauze care pot duce la deficit de magneziu, cum ar fi consumul excesiv de alcool sau folosirea anumitor medicamente. În general, problemele legate de cantitatea de magneziu din organism apar la persoanele vârstnice sau le cele care suferă de următoarele probleme:

  • Pierderi renale. Atunci când un pacient elimină mai multă urină din cauza diabetului sau a dependenței de alcool, este eliminat și mai mult magneziu;
  • Diverse afecțiuni gastrointestinale. Boala celiacă, diareea cronică sau boala Crohn împiedică absorbția mineralului în organism;
  • Diabetul de gradul 2. Glicemia prea mare duce la pierderi renale, ceea ce cauzează pierderea unei cantițăți mari de magneziu;
  • Fumatul. Este o cauză indirectă a deficitului de magneziu. Fumătorii au, de regulă, mai piuțină poftă de mâncare, ceea ce înseamnă un aport mai mic de nutrienț.
  • Stresul. Este o altă cauză importantă a lipsei de magneziu.

De asemenea, folosirea diureticelor, bolile cardiace sau osteoporoza duc la pierderea magneziului, ceea ce necesită un aport mai mare al acestui mineral.

Diagnosticarea deficitului de magneziu

Diagnosticarea deficitului de magneziu se face pe baza unui examen fizic, a istoricului medical, a simptomelor și a testelor de sânge. Deși testele de sânge nu pot spune care este cantitatea de magneziu depozitată de corp, acestea indică valoarea magneziului din sânge.

Complicații ale lipsei de magneziu

În cazul în care lipsa de magneziu nu este rezolvată prin magneziu suplimente sau printr-o alimentație bogată în acest mineral, pot apărea numeroase complicații, cum ar fi aritmiile cardiace, spasmul arterial coronian sau chiar moartea subită. De asemenea, apar afecțiuni ale sistemului nervos, ale sistemului respirator, ale sistemului muscular și ale sistemului digestiv.

Cei care suferă de lipsă de magneziu au o rezistență mai mică la stres, ajung să sufere de oboseală cronică și dezvoltă mult mai repede probleme precum litiaza renală sau osteoporoza.

Aportul de magneziu

În general, doza zilnică de magneziu trebuie să vină din alimente. Atunci când alimentația nu este suficientă, trebuie să se găsească alte surse de magneziu, cum ar fi suplimentele nutritive.

Doza zilnică recomandată de magneziu

Doza zilnică recomandată depinde foarte mult în funcție de vârstă sau de sex. La bărbați aceasta variază între 400 mg/zi și 420 de mg pe zi, iar la femei între 310 și 360 mg/zi. În cazul copiilor, doza crește odată cu vârsta, de la 30 mg/zi pentru bebeluși până la 240 mg/zi pentru copiii între 9 și 13 ani.

Surse naturale de magneziu

Există numeroase alimente în care se găsește magneziul. O alimentație bazată pe legume verzi (salată, ceapă verde, broccoli, urzici sau spanac), pe nuci, alune, migdale sau alte oleginoase, pe avocado, banane, mere, fructe uscate sau pe cereale integrale, ciocolată neagră, soia, linte, mazăre, fasole, sfeclă, lapte și fructe de mare poate să aducă aportul normal de magneziu, atâta vreme cât organismul nu suferă de nicio boală.

De asemenea, surse importante de magneziu pentru organism sunt considerate și semințele de susan, de in și cele de floarea soarelui, ciupercile, pâinea și produsele din făină de grâu integrală, ovăzul, cartofii, morcovul, orezul, pieptul de pui, carnea de vită, somonul și stafidele.

Suplimente cu magneziu

Suplimentele se găsesc sub formă de capsule, uleiuri, fulgi sau produse de îngrijire corporală. Cele mai recomandate sunt capsulele și magneziul lichid, deoarece pot oferi un aport și o absorbție rapidă a mineralului.

Uleiul de magneziu este și el foarte atractiv, deoarece se aplică prin masare, este foarte relaxant și poate combate anumite dureri sau stresul muscular apărut după efortul susținut.

Dacă suplimentele sunt folosite sub forma unor produse de îngrijire, acestea pot ajuta pielea să aibă un aspect plăcut și să fie mai catifelată și mai tânără.

Atunci când apar crize convulsive, astm sau alte probleme pulmonare, magneziul poate să fie administrat și prin injectare.

Pentru că dorim să ne asigurăm că asimilezi doza zilnică recomandată de magneziu pentru a te bucura de beneficiile sale extraordinare asupra organismului, am alcătuit pentru tine o selecție a principalelor tipuri de suplimente cu magneziu:


Tablete cu magneziu și beneficiile acestora


Tabletele cu multiminerale sunt extrem de populare și de cunoscute pentru toate beneficiile pe care acestea le aduc organismului. Aceste complexe de minerale se bucură de un conținut ridicat de calciu, magneziu, zinc, fier, iod, fosfor, potasiu, cupru și mangan, fiecare dintre aceste minerale aducând beneficii uimitoare organismului.

Tabletele cu magneziu sunt o modalitate excelentă de a aduce aportul de magneziu necesar organismului tău. De regulă, aceste tablete au un conținut ridicat de magneziu și vitamina B6. În timp ce magneziul menține funcția musculară și nervoasă și favorizează dezvoltarea unor oase puternice, vitamina B6 favorizează absorbția și menținerea magneziului în organism.

Tablete efervescente cu magneziu și beneficiile lor

O altă modalitate eficientă de a asimila magneziul în organism este prin intermediul tabletelor efervescente cu magneziu. Aceste comprimate nu numai că vin în cele mai delicioase arome, însă ajută la dezvoltarea și funcționarea corectă a sistemelor muscular și osos, caracterizată prin aportul optim de vitamine și minerale.

Suplimente lichide cu magneziu și beneficii pentru organism

Suplimentele lichide cu magneziu sunt soluții ce pot fi asimilate extrem de ușor de către organismul uman, fiind prezente sub forma uleiurilor de magneziu cu uz intern. Acestea aduc o mulțime de beneficii corpului uman, reușind să relaxeze corpul și să-i ofere aportul necesar de magneziu. Suplimentele lichide pot fi adăugate în băuturi sau în alimente, atât dimineața, cât și seara. De asemenea, acestea sunt excelente pentru băile terapeutice.

Contraindicații și pericole

Magneziul are o mulțime de beneficii, însă și contraindicații, căci atunci când există un exces pot apărea o serie de probleme. Prea mult magneziuduce la diaree, greață și crampe abdominale. De asemenea, suplimentele pot interacționa cu anumite medicamente, cum ar fi antibioticele și diureticele.

În cazul în care dozele sunt foarte mari, pot apărea probleme renale, retenție de urină, depresie și chiar decesul.

Este important, așadar, ca suplimentele naturale să fie administrate doar în urma unei recomandări medicale și să nu depășească doza de 350 de mg pe zi.

Suplimente cu magneziu recomandate de Planteea

1. Ulei de magneziu – soluție salină

Este o soluție asimilată ușor de către organismul uman și reușește să relaxeze corpul, oferindu-i aportul necesar de magneziu. Poate fi adăugat în băuturi sau în alimente, atât dimineața, cât și seara. De asemenea, este excelent pentru băile terapeutice.

2. Magneziu ionic MaxiMag

Este o combinație de magneziu și vitamina B6 care ajută la eliminarea extenuării. Suplimentarea organismului cu acest produs transformă organismul într-unul mai energic și îmbunătățește funcționarea sistemului nervos.

3.  Complex organic de Calciu, Mg, Se, Și și Zn

Este un complex care conține o mulțime de vitamine și minerale naturale. Consumat zilnic, stimulează imunitatea, îmbunătățește tonusul muscular și ajută la regenerarea celulară. Fiecare mineral din acest complex reușește să contribuie la menținerea unui organism frumos și sănătoes pe termen lung.

Acestea fiind spuse, magneziul este un mineral cu beneficii uimitoare asupra organismului și cu un rol fundamental pentru sănătatea întregului organism. O dereglare a nivelului optim de magneziu din organism poate avea simptome dintre cele mai diverse și, din acest motiv este important să ținem cont că un stil de viață sănătos, o alimentație echilibrată și vizitele la medic sunt aspectele care ne pot ajuta să ne bucurăm de un organism puternic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.