Serotonina: Totul despre Hormonul Fericirii

Characters of people holding positive emoticons illustration

Sentimentul de fericire este căutat de toată lumea, fiecare având viziuni diferite asupra acestuia. Indiferent că te face fericit o mașină scumpă, o farfurie cu mâncare delicioasă, o aventură alături de prieteni sau relaxarea pe canapea, există un element comun al tuturor acestor declanșatori de fericire: serotonina.

Ce este serotonina?

Serotonina este o substanță chimică implicată în transmiterea de impulsuri nervoase, ajutând, practic, la comunicarea dintre celulele din creier.

Serotonina a fost descoperită în 1948 într-o clinică din SUA și a ajuns să fie subiect pentru numeroase cercetări grație tonusului vascular pe care îl transmite și a efectelor imediate pe care le are asupra stării de spirit.

Grație efectelor pe care le are asupra creierului, serotonina a fost numită „ Hormonul Fericirii „ . Nu tot timpul o cantitate mare de serotonină reușește să asigure stare de bine. Creșterea nivelului de serotonină la o valoare foarte mare poate duce la indigestie sau chiar provoacă o boală ce poate fi fatală ( Sindromul Serotoninergic). Această boală este cauzată, de regulă, de consumul excesiv de medicamente și poate duce la agitație, confuzie, greață, tremurături și pierderea coordonării.

Dacă se păstrează un nivel optimi de serotonină în sânge însă, acest neurotransmițător are doar efecte pozitive asupra organismului.

Cum este produsă serotonina?

Serotonina  este sintetizată în organism dintr-un aminoacid obținut prin alimentație: tripofan. Acest aminoacid provine din alimente sau din diverse suplimente cu serotonină, care sunt din ce în ce mai prezente în farmacii.

În principiu însă, corpul este responsabil de sintetizarea aminoacizilor și producția de serotonină, iar pentru a fi cât se poate de eficient trebuie să i se asigure o alimentație echilibrată (foarte bogată în proteine și carbohidrați sănătoși).

Aproape 90% din cantitatea de serotonină din organism este produsă în tractul gastrointestinal și ajută foarte mult la obținerea unei digestii eficiente. Doar 10% din serotonina naturală este produsă în creier, de către glanda pineală a acestuia, dând acea senzație de fericire care i-a dat numele de serotonină hormonul fericirii. Deși cantitatea produsă în creier pare mică, dacă întreaga cantitate de serotonină produsă în stomac ar fi injectată în organism, aceasta ar fi letală.

Serotonina la bărbați vs serotonina la femei

De-a lungul timpului, studiile au arătat că serotonina acționează diferit la bărbați și la femei, ceea ce explică anumite comportamente diferențiate de gen.

Conform scanărilor PET ale creierului, femeile au mai mulți receptori pentru serotonină, ceea ce explică faptul că sunt mult mai deschise atunci când vine vorba despre manifestarea sentimentului și sunt mult mai entuziaste.

De cealaltă parte, bărbatii beneficiază de un transport mai rapid al serotoninei în organism, grație funcționării rapide a proteinei care face acest lucru. Este motivul pentru care în rândul femeilor incidența depresiei este mai mare.

Exceptând viteza cu care circulă serotonina prin sânge și numărul de receptori ai acesteia, rolul pe care îl are această substață în organism este similar la femei  și la bărbati.

Rolul serotoninei în organism

Contribuie la buna dispoziție și la fericire

 Este motivul pentru care este numită hormonul fericirii. Multe antidepresive sunt, de fapt, suplimente cu serotonină, care inhibă tristețea și ajută la obținerea unei stări de bine. Practic, serotonina reușește să îi transmită corpului cum să se comporte fericit, facilitând zâmbetul și râsul.

Reglează apetitul

Cea mai mare cantitate de serotonină din organism se găsește în stomac, unde are un impact puternic asupra digestiei și alimentației. Dacă stomacul are suficient de multă serotonină, se bucură de o contracție normală a mușchilor digestivi.

Dacă în stomac există o cantitate foarte mare de serotonină, aceasta poate provoca diaree și poate ajunge în creier prin intermediul sângelui, provocând starea de greață.

Serotonina este cea care semnalează și senzația de foame sau senzația de sățietate.

Ajută la reglarea memoriei, influențează calitatea somnului și ritmul circadian

Un conținut normal de serotonină stimulează memoria și funcțiile cognitive, fiind extrem de important pentru obținerea unui somn odihnitor.

În general, cei care se confruntă cu insomniile au un deficit de serotonină în corp. Serotonina stimulează secreția de melatonină, hormon care reglează ritmul circadian al organismului. În lipsa hormonului fericirii, melatonina este absentă iar organismul își pierde capacitatea de a se odihni.

Stimulează procesul de învățare și ajută la luarea deciziilor

Nu în ultimul rând, serotonina dezvoltă răbdarea, ne ajută să învățăm mai ușor și mai bine și îmbunătățește procesul de luare a deciziilor, pe baza experiențelor trecute și pe baza curajului pe care îl generează.

Producția de serotonină

Ce factori stimuleaza productia de serotonina?

Există mai mulți factori care pot ajuta organismul să producă mai multă serotonină. Câțiva dintre ei sunt accesibili oricui și genereazăcantități mare de serotonină naturală:

  • Lumina soarelui. Expunerea la soare poate ajuta la producția de vitamina D, care la rândul ei crește capacitatea orgnaismului de a produce serotonina. Nu doar lumina soarelui produce serotonină, ci și lumina artificială. Problema legată de lumina artificială este faptul că serotonina obținută prin intermediul ei nu se transformă în melatonină, ceea ce poate duce la  insomnii și alte tulburări ale somnului;
  • Exercițiile fizice. Sportul ajută la producția de serotonină și de asemenea, este o sursă incredibil de bogată de dopamină, oxitocină sau endorfine, toate considerate a fi surse de fericire.  Pentru a obține rezultate foarte bune, sportul trebuie să fie realizat cu plăcere și să aibă o intensitate acceptabilă;
  • Masajul. Este tot o formă de activitate fizică, chiar dacă nu implică mișcarea, fiind o altă sursă excelentă de serotonină;
  • Amintirile. Chiar și amintirile unor evenimente plăcute din viață pot duce la creșterea nivelului de serotonină din organism. Este motivul pentru care majoritatea psihologilor recomandă socializare, călătoriile și activitățile care au capacitatea de a construi amintiri cât mai plăcute;
  • Alimentația. Un factor important care crește nivelul de serotonină este alimentația. Este bine să se consume alimente care au un conținut cât mai mare de carbohidrați simpli. Există inclusiv alimente care conțin triptofan, substanța care crește automat producția de serotonină. Printre acestea se numără carnea de pui, carnea de curcan, nucile, bananele, laptele, iaurtul, fasolea. De asemenea, există alimente care au un conținut direct de serotonină, cum ar fi nucile, bananele, prunele și roșiile, însă este o serotonină ce rămẫne în intestine, fără a influența creierul.

Ce factori inhibă producția de serotonina?

În general, producția de serotonină este inhibată în momentul în care organismul nu are suficient Tripofan. Consumul de alcool, consumul de îndulcitori sau consumul de cafeină pot scădea nivleul de tripofan din organism.

De asemenea, stresul cronic, un stil de viață nesănătos și o alimentație greșită duc inevitabil la o producție scăzută de serotonină.

Simptomele unui nivel scăzut de serotonina

Absența serotoninei din organism este asociată adesea cu agresivitatea, iritabilitatea, tulburările de somn și tulburările de alimentație. De asemenea, în cazul lipsei de serotonină pot apărea schimbări bruște de dispoziție, depresie și alte probleme psihice și chiar psihiatrice. Lista cu efectele negative ale lipsei de serotonină poate să continue cu:

  • înrăutățirea simptomelor premenstruale;
  • atacuri de panică;
  • dureri de cap și oboseală;
  • Poftă ridicată de mâncare;
  • inhibarea instinctelor materne pentru proaspetele mămici.

Nu doar nivelul prea scăzut de serotonină duce la probleme, ci și nivelul prea mare. Atunci când se administrează prea multe suplimente de serotonină pastile sau atunci când se consumă droguri, pot apărea simptome precum starea de agitație, confuzia, starea de neliniște, scăderea apetitului sexual și transpirația excesivă.

Pentru cei care doresc un nivel mai mare de serotonină, există, așadar, o serie de soluții naturale, cum ar fi lumina solară, exercițiile fizice sau o dietă bogată în serotonină din alimente sănătoase, precum și o serie de soluții ce pot fi achiziționate din farmacii. Se poate opta pentru serotonină serică ce poate fi injectată direct în sânge sau pentru serotonină naturală capsule și numeroase suplimente care ajută corpul să producă acest hormon.

Produse cu serotonina recomandate de Planteea

În momentele în care ai deficit de serotonină cei de la Planteea recomandă o serie de produse cu serotonină, ce pot fi achiziționate la un preț mai mult decât decent:

1. Cebra Optim. Este un supliment obținut din ingrediente naturale care poate susține sistemul nervos, îmbunătățește memoria și concentrarea, crește bunadispoziție și menține echilibrul osmotic din organism. În compoziția acestui supliment se regăsesc plante precum Citicolina, Gingko Biloba sau Bancoppa Monierri, folosite încă din cele mai vechi timpuri în medicina naturistă. Este un produs excelent pentru cei care suferă de Alzheimer, au avut accidente vasculare sau diverse intervenții chirurgicale, precum și pentru cei care au probleme legate de capacitatea de memorare și de redare a informațiilor.

2. 5HTP. l-5-hidroxitriptofanul este substanța care precede producția de serotonină. Consumul său ajută la calmarea durerilor de cap și induce rapid starea de bine în organism. Este un supliment excelent pentru elevii care urmează să susțină examene și este excelent inclusiv pentru cei care țin cure de slăbire. Poate să fie consumat cu încredere de oricine și este esențial în alimentația vegetarienilor și veganilor.

3. Capsulele pentru confort emoțional. Sunt capsule ce conțin Passiflora, Sunătoare, roiniță, lemon verbena sau Rhodiola Rosea. Toate aceste plante sunt folosite încă din cele mai vechi timpuri pentru calmare în condițiile de stres și îmbunătățirea stării emoționale. Un astfel de supliment poate să fie consumat de orice persoană care are probleme cu somunl sau este supusă frecvent la stres.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.