Semințele de chia

beneficii, alimente în care le găsim, rețete și savoare

Ce sunt semințele de chia? 

Semințele de chia au o istorie impresionantă, încă din secolul al 16-lea, când lumea descoperea gustul și avantajele acestora. Recent popularizate, semințele de chia par a fi o alegere perfectă pentru mulți dintre producătorii alimentelor sănătoase. Spre exemplu, găsim semințe de chia în pâine, pentru gustul, textura, dar și beneficiile medicale pe care le aduc.  

Originare din Maxic, acestea întrunesc un profil nutrițional extrem de potrivit, iar gustul și modul în care pot fi folosite sunt variate. Sunt micuțe, de culoare gri cu pete albe și negre. 

În cele de mai jos vom descoperi care sunt beneficiile semințelor de chia, care sunt riscurile excesului, în ce preparate să le căutăm și în ce rețete le folosim.  

Beneficiile consumului de seminte de chia 

1. Bogat în fibre  

Un singur bob de chia conține o cantitate uimitoare de fibră. Fibrele sunt o categorie de carbohidrați care ajută oganismul uman să lupte împotriva kilogramelor în plus, dar nu numai. 

2. Poate reduce riscul de diabet  

Datorită conținutului lor (găsime poli-nesaturată, proteine și fibre) ridicat în nutrienți, semințele de chia par a ajuta la reglarea nivelului de zahăr din organism.  

3. Ușurează procesul digestiv  

Semințele de chia, datorită conținutului ridicat de fibre, ajută la crearea unui proces digestiv mai liniștit. 

4. Poate reduce presiunea sângelui  

Dacă alegi să incluzi semințele de chia în dieta ta, inima ta se va simți mai bine. Datorită grăsimilor poli-nesaturate, inima ta și presiunea ei vor rămâne la parametri normali.  

5. Conținut ridicat în acizi grași omega-3 

Acizii grași omega-3 sunt extrem de benefici pentru corp și creier. Aceștia pot îmbunătăți calitatea vederii, are rol antiinflamator, previn cancerul, reglează grăsimea stocată de ficat și multe alte avantaje care țin de sănătatea creierului, precum și sănătatea mentală.  

6. Sursă de magneziu, calciu și fosfor 

Sănătatea oaselor poate fi menținută cu o dietă care conține semințe de chia, dar fiind profilul nutrițional bogat. Acestea pot îmbunătăți, de asemenea, sănătatea unghiilor și a dinților.  

În ce preparate găsim semințe de chia? 

1. Pâine cu semințe de chia 

Pâinea cu semințe de chia înmagazinează toate beneficiile acestora într-un singur preparat. O puteți cumpăra, ori prepara acasă.  

2. Mix de semințe  

Mix-urile de semințe sunt poate cele mai eficiente surse de nutrienți, pentru că aduc, în același timp, avantajele mai multor tipuri de semițe, alături de o aromă de gusturi și texturi inedite. Acestea se pot adăuga în iaurt, salate, preparate reci în general.  

Deși le găsiți deja adăugate în câteva dintre peparate, mai sănătos și practic este să le preparați acasă.  

Rețete 

1. Pâine cu semințe de chia 

paine cu seminte de chia
Pâine cu semințe de chia

Ingrediente:  

  • 1 kg făină de grâu; 
  • 50 gr drojdie; 
  • 50 gr seminte de chia
  • o cană cu lapte (250 ml); 
  • o linguriță sare; 
  • o linguriță zahăr; 
  • ulei; 
  • două căni de apă caldă. 

Mod de preparare: 

Pasul 1: Turnați semințele de chia într-un bol cu apă și lăsați-le la hidratat pentru 3-4 ore.  

Pasul 2: Adăugați drojdia într-un bol, alături de apă, zahăr și sare. Lăsați amestecul într-o parte pentru 5-1o minute.  

Pasul 3: Turnați făina în bol, încetul cu încetul. După ce ați turnat toată făina, adăugați semințele de chia și frământați amestecut până când se obține un aluat specific de pâine.  

Pasul 4: Așezați pâinea în recipientul dorit, într-un loc călduț, acoperit de un prosop, până la dublarea volumului. 

Pasul 5: După ce și-a dublat volumul, pâinea este așezată în cuptor pentru circa 30 de minute, în funcție de speficiațiile cuptorului sau până când prinde o crustă ușor aurie pe deasupra.  

2. Budincă de zmeură cu semințe de chia 
Budinca de zmeura cu semințe de chia

Ingrediente:

  • o cană de zmeură; 
  • o cană de lapte; 
  • semințe de chia  
  • esență de vanilie și miere (opțional). 

Pasul 1: Spală zmeura. Adaugă-o într-un blender.  

Pasul 2: Introdu laptele, esența de vanilie și mierea. Puteți alege orice fel de lapte doriți, fie el de origine animală sau vegetală.  

Pasul 3: Mixați totul până obțineți o masă omogenă, după care introduceți amestecul într-un bol alături de semințele de chia.  

Pasul 4: Amestecați totul manual cu foarte mare atenție, până când obțineți un amestec uniform.  

Pasul 5: Lăsați preparatul la frigider pentru minim 3 ore, după care consumați totul cât mai rapid (maximum 2 zile).  

3. Budincă de vanilie cu semințe de chia  

Ingrediente:  

  • chia; 
  • o cană lapte vegetal;
  • extract de vanilie.  

Mod de preparare:  

Pasul 1: Adăugați într-un bol semințele de chia, alături de lapte și extractul de vanilie. Amestecați totul până când se obsține un produs mai dens.  

Pasul 2: Acoperă conținutul cu un servețel și lasă-l la răcire în frigider pentru cel puțin o oră.  

Pasul 3: Adăugați, după preferință, diferite fructe.  

Surse  

https://choosingchia.com/vanilla-chia-pudding/

https://www.blendwithspices.com/raspberry-chia-pudding-recipe/

https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-chia-seeds

https://www.medlife.ro/articole-medicale/ce-sunt-fibrele-alimentare-si-ce-alimente-le-contin-fibre-solubile-si-fibre-insolubile.html

https://solarisplant.ro/blog/semintele-de-chia-beneficii-proprietati-retete#beneficiisemintechia

https://www.healthline.com/nutrition/17-health-benefits-of-omega-3#TOC_TITLE_HDR_17

https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-health-benefits-of-chia-seeds