Detoxifierea ficatului – Ce este si cum se realizeaza [Ghid complet]

Ficatul este cel mai mare organ intern al corpului si este responsabil pentru peste 500 de functii diferite in organism. Ficatul lucreaza constant, cateva dintre sarcinile sale principale fiind: filtrarea toxinelor din sange, echilibrarea macro- si micronutrientilor, precum si reglarea hormonilor. 

In majoritatea timpului, nici macar nu-ti dai seama ca ficatul lucreaza. Chiar si atunci cand nu mai functioneaza corect, s-ar putea sa nu observi nimic iesit din comun. Insa afectiunile hepatice care raman neobservate pot evolua catre insuficienta hepatica, o afectiune ce-ti poate pune viata in pericol.

Din fericire, exista foarte multe lucruri pe care le poti face pentru a preveni afectiunile hepatice. Probabil ai auzit ca detoxifierea ficatului poate mentine acest organ sanatos. In acest ghid iti explicam ce este detoxifierea ficatului, cum se realizeaza, daca este, intr-adevar, benefica si ce poti face pentru a-ti mentine ficatul puternic si sanatos.

Ce este detoxifierea ficatului?

Ficatul este detoxifiantul natural al organismului, deoarece curata corpul de toxine si produce bila pentru a sustine o digestie sanatoasa. Ficatul se afla pe partea dreapta a corpului, chiar sub cutia toracica, iar un ficat sanatos poate “scapa” organismul de aproape orice substanta toxica.

Insa atunci cand ficatul este bolnav, organismul nu mai poate filtra substantele toxice la fel de eficient. Acest lucru poate provoca o serie de simptome, precum:

Exista voci care sustin ca ficatul acumuleaza toxine pe durata procesului de filtrare. Conform acestei idei, toxinele respective pot cauza simptome nespecifice si pot chiar provoca chiar boli grave sau pot creste riscul de cancer. Totusi, exista putine dovezi in acest sens.

Cu timpul, insa, expunerea la anumite substante chimice poate, intr-adevar, deteriora ficatul. De exemplu, consumul frecvent de alcool poate duce, treptat, la distrugerea functiei ficatului.

In cele mai multe cazuri, detoxifierea ficatului implica una sau mai multe activitati din urmatoarea lista:

Suplimente benefice pentru sanatatea ficatului

Pulberea de silimarina

Silimarina este un supliment cu proprietati antioxidante, antivirale si anti-inflamatorii [1], care poate ajuta la reducerea inflamatiei hepatice [2].

Studiile au aratat ca administrarea de silimarina a contribuit la imbunatatirea functiei ficatului la persoanele cu afectiuni hepatice, rezultatele sugerand ca suplimentul ar putea reduce inflamatia hepatica. [3]

Chiar daca sunt necesare mai multe cercetari cu privire la modul in care functioneaza silimarina, aceasta este considerata ca avand capacitatea de a reduce pierderile de la nivelul ficatului cauzate de radicalii liberi. Acesti radicali liberi sunt produsi atunci cand ficatul metabolizeaza substante toxice.

Un alt studiu a aratat ca silimarina poate extinde durata de viata persoanelor cu ciroza hepatica provocata de consumul de alcool. [4]

Pulberea de silimarina [milk thistle] Hepaliv are o concentratie semnificativ mai mare de silimarina in comparatie cu restul produselor de pe piata. Diferenta principala dintre acest supliment si altele similare este ca celelalte produse sunt facute doar din seminte de armurariu macinate, pe cand Hepaliv este conceput dupa o tehnologie inovativa, prin care se obtine o pulbere degresata din seminte de armurariu ce are un continut de 4-5 ori mai mare de silimarina pe 100 de grame de pulbere fata de cele obtinute prin macinarea simpla a semintelor.

armurariu

Cantitatea zilnica recomandata de pulbere Hepaliv contine 260 mg de silimarina, pe cand capsulele si comprimatele pe baza de silimarina contin, de regula, intre 75 si 250 mg de substanta per capsula. Asadar, si forma sub care este disponibil acest produs (pulbere) este un avantaj important fata de suplimentele sub forma de capsule.

Turmericul

Cercetatorii au aratat ca turmericul poate reduce numarul moleculelor proinflamatorii care contribuie la debutul, dezvoltarea si agravarea bolilor [5]. Este un supliment ce poate ajuta la reducerea riscului afectiunilor hepatice.

Din cauza solubilitatii reduse a turmericului, este recomandat ca acesta sa fie administrat sub forma de supliment (turmeric tablete) standardizat cu cel putin 95% curcuminoide. 

Alimente benefice pentru ficat

alimente benefice pentru ficat

Chiar daca nu este posibil ca ficatul sa fie curatat doar consumand un aliment sau o combinatie de alimente, exista cateva schimbari in dieta pe care medicii ar putea sa le recomande persoanelor care sufera de afeciuni hepatice. 

Pentru majoritatea persoanelor, evitarea mancarurilor grase si a alcoolului poate reduce riscul bolilor ficatului.

Specialistii ii pot sfatui pe cei ce sunt diagnosticati cu anumite afectiuni hepatice sa urmeze cateva reguli.

Persoanele cu un ficat sanatos nu trebuie sa urmeze o dieta anume. Doar prin consumul de alimente sanatoase si variate, precum si limitarea cantitatii de alcool, acestia isi pot mentine sanatatea ficatului. 

Alte moduri prin care sa-ti imbunatatesti sanatatea ficatului

Iti prezentam in continuare cateva strategii simple ce te pot ajuta sa reduci riscul bolilor hepatice si sa-i dai un “impuls” ficatului sa elimine toxinele din corp.

Tine cont de sfaturile din acest ghid si iti vei mentine ficatul sanatos.

Referinte

1. Federico, Alessandro, Marcello Dallio, and Carmelina Loguercio. „Silymarin/silybin and chronic liver disease: a marriage of many years.” Molecules 22.2 (2017): 191.

2. Albassam, Ahmed A., Reginald F. Frye, and John S. Markowitz. „The effect of milk thistle (Silybum marianum) and its main flavonolignans on CYP2C8 enzyme activity in human liver microsomes.” Chemico-biological interactions 271 (2017): 24-29.

3. Polachi, Navaneethakrishnan, et al. „Modulatory effects of silibinin in various cell signaling pathways against liver disorders and cancer–A comprehensive review.” European journal of medicinal chemistry 123 (2016): 577-595.

4. Vargas-Mendoza, Nancy, et al. „Hepatoprotective effect of silymarin.” World journal of hepatology 6.3 (2014): 144.

5. Gupta, Subash C., et al. „Multitargeting by turmeric, the golden spice: From kitchen to clinic.” Molecular nutrition & food research 57.9 (2013): 1510-1528.

6. https://liverfoundation.org/for-patients/about-the-liver/health-wellness/nutrition/

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.