Totul despre maca: proprietăți, beneficii și utilizări pe care nu le cunoști

Ce este maca?

Maca este o plantă perenă care crește sub calota glaciară a Anzilor, expusă la rafale de vânturi foarte reci și temperaturi sub zero. Este cunoscută științific sub numele de „Lepidium meyenii” și supranumită „Ginseng Andin” sau „Ginseng Peruvian”. Maca a fost folosită de populațiile andine pentru proprietățile sale nutritive și energetice încă din cele mai vechi timpuri.

Este o legumă din familia cruciferelor – la fel ca broccoli, varza și conopida – și are o istorie îndelungată de utilizare culinară și medicinală, folosită în mod tradițional pentru a îmbunătăți fertilitatea și dorința sexuală, dar și energia și rezistența.

Principala parte comestibilă a plantei este rădăcina – foarte asemănătoare cu napul – care crește sub pământ în diferite culori, de la alb la negru. Aroma pudrei de rădăcină de maca este descrisă drept pământoasă și „lemnoasă”. Mulți oameni preferă să adauge  pudra de maca la smoothie-uri, fulgi de ovăz și deserturi.

Maca: proprietăți

Maca este cunoscută și apreciată mai ales ca tonic-adaptogen. Rădăcina de maca are o valoare nutritivă ridicată, ceea ce o face eficientă ca remediu adaptogen. Deci un tonic capabil să contracareze oboseala fizică și psihică și să îmbunătățească rezistența organismului ca răspuns la stimulii externi de stres.

Maca sub formă de pulbere este de fapt capabilă să mărească capacitatea organismului de a se adapta la agenții stresanți fizici, psihici, de muncă, sport etc. Mai mult, datorită lucrării Gloriei Chacon din 1980, un celebru biolog din Peru, maca a început să fie studiată și pentru efectele asupra fertilității. De fapt, se pare că maca poate avea efecte benefice asupra fertilității masculine, cât și feminine și este capabilă să reducă simptomele sindromului postmenopauză la femei. În cele din urmă, pare să acționeze ca un afrodisiac natural, îmbunătățind dorința sexuală.

Calorii și valori nutriționale

Rădăcina de maca poate fi considerată un „aliment complet”. Ea conține practic cele mai importante principii nutriționale pentru a acoperi nevoile organismului nostru. Pulberea uscată de maca devine un concentrat de nutrienți.

Valori nutriționale: 100 gr pudră de rădăcină de maca conțin:

Calorii: 325 kJ (16% din necesarul mediu zilnic)
Carbohidrați:  72 gr (24% din necesarul mediu zilnic)
Proteine: 14,3 g (29% din necesarul mediu zilnic)
Grăsimi: 3,6 g (5% din necesarul mediu zilnic)

Rădăcina de maca este o sursă bună de carbohidrați, are un conținut scăzut de grăsimi saturate, colesterol și sodiu, conține o cantitate suficientă de fibre și este o sursă bună de vitamina B6, potasiu și magneziu, dar mai ales de fier și vitamina C.

Maca: beneficii

Maca are o mulțime de beneficii care îi sporesc eficacitatea. Nu conține substanțe precum cofeina, dar are totuși proprietăți care pot oferi beneficii sistemului nervos și pot crește capacitatea de concentrare și memorie. Iată care sunt acestea:

Crește libidoul la bărbați și femei

Maca este eficientă în creșterea libidoului, o proprietate confirmată de o cercetare din 2002 efectuată în special pe bărbați. O cercetare din 2010 care a inclus patru studii clinice cu un total de 131 de participanți a găsit dovezi că maca îmbunătățește dorința sexuală după cel puțin șase săptămâni de administrare.

Crește fertilitatea

Maca crește fertilitatea la bărbații infertili, cât și la cei sănătoși, așa cum a arătat un studiu realizat în 2016. După ce au consumat maca timp de patru luni, cercetătorii au descoperit o creștere a volumului, a numărului de spermatozoizi și a motilității. Prezența acelorași steroli și alcaloizi conferă o importantă acțiune de echilibrare a întregului sistem hormonal, favorizând fertilitatea masculină și feminină.

Ameliorează simptomele premenstruale și ale menopauzei

Studiile efectuate la femei în postmenopauză au constatat că maca ajută la  ameliorarea simptomelor menopauzei, inclusiv bufeurile și somnul întrerupt. Maca  reduce, de asemenea, simptomele PMS, combate durerile menstruale și regularizează menstruația.

Combate oboseala și stresul

Bogată în aminoacizi esențiali (10,2%), săruri minerale, vitamine, carbohidrați, acizi grași și fibre, maca are proprietăți revigorante și energizante și îmbunătățește răspunsul la oboseală și stres, dar și la eforturi maxime. În plus, conținutul său de steroli reprezintă o alternativă naturală la anabolizanți pentru culturiști sau pentru cei care frecventează regulat o sală de sport, crescând puterea și masa musculară.

Maca îmbunătățește starea de spirit

Maca poate îmbunătăți starea de spirit prin reducerea depresiei și anxietății, în special la femeile aflate la menopauză. Maca conține compuși din plante numiți flavonoide, despre care se crede că sunt cel puțin parțial responsabili pentru aceste beneficii psihologice.

Combate simptomele gripei și crește densitatea oaselor

Calciul și sărurile minerale conținute în rădăcina de maca sunt capabile să crească densitatea oaselor. Din acest motiv aportul acesteia este recomandat în perioada de creștere, sarcină și alăptare. Totodata este recomandata și în tratamentul osteoporozei, anemiei (pentru capacitatea de a ridica nivelul hemoglobinei) și pentru a întări sistemul imunitar în combaterea tuturor simptomelor gripei precum febră, tuse și răceală.

Maca îmbunătățește învățarea și memoria

Maca poate îmbunătăți învățarea și memoria. De fapt, a fost folosită în mod tradițional de nativii din Peru pentru a îmbunătăți performanța copiilor la școală.

Care este doza zilnică de maca recomandată?

Doza zilnică de maca este între 1,5 și 3 grame, în general sub formă de capsule, pudră sau tablete.

Cum se folosește maca

Maca este de obicei uscată și consumată sub formă de pulbere, dar este disponibilă și în capsule și sub formă de extract lichid. Ușor de încorporat în dieta zilnică, maca poate fi luată ca supliment sau adăugată sub formă de pudră la smoothie-uri, sucuri de fructe, ciocolată, iaurt, fulgi de ovăz, produse de patiserie, batoane energetice și multe altele.

Când este util să consumi maca

Aportul de maca poate fi benefic în următoarele cazuri:

  • stres prelungit sau intens;
  • oboseală sau epuizare;
  • celor care fac sport înainte de a merge la muncă;
  • celor care nu iau băuturi stimulatoare precum cafeaua;
  • celor care suferă de sindroame premenstruale;
  • celor care doresc să-și îmbunătățească vigoarea sexuală;
  • celor care doresc să crească fertilitatea.

Posibile efecte secundare

Maca este în general considerată sigură, deși peruvenii nativi cred că consumul de rădăcină proaspătă de maca poate avea efecte negative asupra sănătății și, prin urmare, recomandă fierberea ei mai întâi.

De asemenea, nu este recomandat în caz de probleme cu tiroida, deoarece conține goitrogeni, substanțe care pot interfera cu funcționarea normală a glandei tiroide.

În cele din urmă, femeile însărcinate sau care alăptează ar trebui să-și consulte medicul înainte de a consuma maca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.